آیا برنامه ی ده ساله ای که دی سی با الهام از مارول نوشته اجرایی می گردد؟

به گزارش طراحی وبسایت، همان طور که احتمالا می دانید مارول به عنوان بازیگر اصلی تمام آثار ابرقهرمانی در سال های اخیر شناخته می گردد و دی سی به عنوان اصلی ترین تعقیب نماینده اش حسابی قافیه را به رقیب دیرینه باخته است. کمپانی دی سی اما در سال های گذشته سرمایه گذاری های کلانی روی عناوین متعدد خود انجام داده و توانسته به موفقیت هایی نیز دست یابد. ولی این به تنهایی کافی نبوده و حالا مسئولان دی سی با الهام از مارول، برنامه ای را تدوین نموده اند که طی 10 سال دنیای سینمایی انحصاری شان را توسعه داده و با یاری آن بتوانند به عنوان اصلی ترین استودیوی فعال در دنیای کامیک بوک ها و ابرقهرمان ها خودشان را مطرح نمایند.

آیا برنامه ی ده ساله ای که دی سی با الهام از مارول نوشته اجرایی می گردد؟

دی سی پروژه هایی مانند بت گرل و دیگر پروژه های بزرگ در حال فراوریش را لغو نموده است و در حال حاضر به سمت یک طرح منسجم و بازنگری شده برای پیوستگی مشترک بین فراوریاتش پیش می­ رود که از مارول الهام گرفته شده، اما آیا این پیروی صرف از برنامه مارول - که با آن به پیروزیت و جایگاهی خارق العاده دست یافته - درباره دی سی نیز جواب خواهد داد؟

اخیراً و پس از تغییرات گسترده ای که در سطوح بالای مدیریتی کمپانی برادران وارنر رخ داد، دیوید زاسلاو، رئیس نو وارنر بروز دیسکاوری - که در سال 2022 و از ادغام دو شرکت دیسکاوری و گروه وارنر مدیا تاسیس شد - تصمیمات استراتژیک مهمی در خصوص مهم ترین آی پی استودیو (پروژه های مهم و بلندپروازانه)، دنیای پیشرفته دی سی گرفته است. زاسلاو گفت که دنیای پیشرفته دی سی طرحی را برای راه اندازی پروژه ­های آینده اش با منظره ده سال آینده پیش بینی نموده تا بتواند خلاقیتی را که فرانچایز برای دستیابی به آن دست و پا می زند را احیا کند. زاسلاو اعلام کرد که این طرح، شباهت بسیاری به نقشه راه امتحان پس داده و به شدت پیروز دنیای سینمایی مارول خواهد داشت. او مارول را الگویی کاربلد دانست و در عین حال به صراحت از نفر اول این استودیو کوین فایگی نام برد و از همراهی و یاری او در این پروژه قدردانی کرد.

گرته برداری از این طرح و ادامه آن به روشی بومی سازی شده برای دی سی بسیار منطقی به نظر می­ رسد زیرا روی مارول استودیوز به خوبی جواب داد و دنیا سینمایی آن را به پردرآمدترین فرنچایز تمام دوران تبدیل کرد. اشتراک در مضمون و مفهوم عناوین و تداوم در ساخت آثار و ارائه آن ها به طور مستمر طی یک دهه منجر به معروفیت و تحسینی فراگیر برای این استودیو شده است. مارول طی 10 سال گذشته با برنامه ریزی بسیار دقیق و پلنی از پیش تعیین شده بیست و نه فیلم را با پیروزیت تمام فراوری و روانه اکران نموده است که اغلب آنها از پرفروش ترین و پیروز ترین آثار تاریخ سینما هستند.

از سوی دیگر، دی سی و برادران وارنر عکس این راستا را طی نموده اند و پس از ده سال و ده فیلم هنوز برای یافتن یک پیوستگی منطقی و تداوم مستمر در آثارشان که نتیجه واضح و روشنی داشته باشد دست و پا زده اند. آن ها در پی دستیابی به هویت و شخصیتی هستند که مارول در آثارش به آن ها رسیده. دی سی و برادران وارنر در پی شناسنامه ای برای رسمی شدن فرانچایز خودشان هستند که به یاری آن بتوانند اعتماد تماشاگران را برای مدت طولانی جلب نمایند نه اینکه صرفا با چند فیلم به هم ریخته و پرهزینه چند قسمتی شناخته شوند که هیچ پیوستگی و منطق روایی در داستان و حتی ساختارشان وجود ندارد.

در حالی که برنامه اکران مجموعه کامل و متنوعی از فیلم ها، حداقل تا سال بعد میلادی چیده شده است، سردرگمی فزاینده ای با جدول زمانی فعلی رویدادها در دنیای پیشرفته دی سی وجود دارد. فرایند ساخت پروژه های سینمایی که با به هم پیوستگی و اشتراکات فراوان داستان های کمیک دی سی را به تصویر می کشیدند، سال 2013 و با فیلم مرد پولادین به کارگردانی زک اسنایدر و به عنوان ایده پرداز خلاق فرانچایز آغاز شد. از آن موقع، استودیوی وارنر که سه تغییر در مدیر اجرایی روی فیلم های دی سی داشته است، نتوانسته تا روایت متقاطع فیلم ها را در راستای خاص و دقیق نگه دارد و هواداران را سرگردان و ناامید، بدون طرح بندی تعیینی برای اقتباس از کمیک بوک های مورد علاقه آن ها رها نموده است.

این برنامه ده ساله برای دنبال کردن راستا استودیوی مارول، هم نمایان گر پتانسیل دی سی در ساخت آثار به هم پیوسته و ماندگار خواهد بود، و هم این سردرگمی را برای هواداران و انتظارات شان ایجاد می ­کند که آیا استودیوی محبوب شان توانایی راضی کردن آن ها را خواهد داشت یا خیر.

لغو پروژه بت گرل

شاید تعجب کنید که بگوییم، با وجود تمام برنامه ریزی ها و درست قبل از راه اندازی این برنامه ده ساله، دنیای پیشرفته دی سی با لغو غافلگیر نماینده یکی از مهم ترین عناوین خود لرزشی بزرگ را تجربه کرد. استودیو بت گرل را به دلیل مشکلاتی که در کیفیت داشت و با استناد به استقبال کم مخاطبان در نمایش های خصوصی و آزمایشی فیلم لغو کرد و این فیلم دیگر برای دی سی یک پروژه بلند پروازانه بلاک باستری که امید زیادی به پیروزیت بیش از حدش می رفت محسوب نمی شد. در واقع، برادران وارنر و دی سی فیلمز، بت گرل را حتی برای اکران در سینما نیز در نظر نگرفتند و آن را برای پخش در سرویس استریم اچ بی او مکس نگه داشتند.

با قرار گرفتن فیلم دختر خفاشی در راستا فراوری، به نظر می­ رسید که دنیای پیشرفته دی سی انتها از آشفتگی که Snyderverse برای مدتی طولانی گرفتار آن بود رها شده و در نهایت از آن عبور نموده است. مدتی بود که برادران وارنر از داستان های فوق العاده ای که در کتابخانه شخصیت های دی سی وجود داشت کم تر استفاده می ­کردند. پروژه بت گرل اما این احساس را ایجاد نموده بود که این فرانچایز، شخصیت های نو و نسبتاً ناشناخته ای را به خط مقدم می آورد و در عمل دنیا مشترک مدنظر مدیران کمپانی را توسعه می دهد. با تمام این ها اما، استودیو پس از صرف 90 میلیون دلار در فرایند فراوری این فیلم آن را رها کرد و نهایتا تصمیم گرفت تا پروژه را کاملا تعطیل کند.

این لغو ناگهانی علاوه بر شوکی که به هواداران وارد کرد باعث شد تا منطق پشت نقشه ها و برنامه های نو کمپانی تازه تاسیس برادران وارنر دیسکاوری واضح نباشد و کسی متوجه نگردد که واقعا چه اتفاقی در حال افتادن است. به علاوه این لغو با توجه به نقشه ها و برنامه های نوی که این کمپانی در سر داشت کاملا بی منطق می نمود. بت گرل تنها پس از یک نمایش آزمایشی، آن هم در حالی که هنوز حتی جلوه های بصری اش تمام نشده بود، کنار گذاشته شد. این به تنهایی نمی تواند دلیلی باشد که فیلمی کلیدی و حیاتی را باخته در نظر بگیریم، به خصوص زمانی که در بتمن سال های نه چندان دور کنار مایکل کیتون نیز ظاهر شده است و برای خودش شخصیتی به شمار میرود! آن هم زمانی که سوسک آبی، یکی دیگر از پروژه های اصلی که در دنیای پیشرفته دی سی اتفاق میفتد - و هنوز کسی نمی داند که واقعا قرار است با چه چیزی روبرو گردد - ، همچنان برای انتشار در سال 2023، بدون مشکل پیش می رود.

این امر فقط کل ایده بازسازی دنیای پیشرفته دی سی را زیر سوال می برد و دوست دارانش را دچار ابهام و سردرگمی می­ کند. بیایید فرض کنیم که برادران وارنر با این حرکت به نوعی نشان داد که تمایلی به سرمایه گذاری روی پروژه های پرهزینه ندارد و به اقتباس های قبلی اش با شخصیت هایی مانند سوپرمن و بتمن پایبند است. اگر این گونه باشد چگونه حتی می خواهد به سمت یک طرح الهام گرفته شده از مارول برود؟ مارولی که به ریسک و گنجاندن ایده های نو در آثارش مشهور است؛ و فرض کنید که سوسک آبی هنوز در حال ساخت است. در آن صورت، بت گرل که گروهی از بازیگران و دست اندرکاران امیدوارنماینده همراهی اش می کرد و داستانی که به طور بالقوه توانایی راضی کردن مخاطب را داشت پشتوانه اش بود چرا باید کنسل می شد؟ آن هم موقعی که حتماً مورد توجه قرار می گرفت.

برخلاف دی سی که معمولا با کارهایش گل به خودی می زند، مارول همواره در پی آزمایش شخصیت های نو و یاری به رشد آن ها در فیلم های بعدی اش بوده است. واندا ماکسیموف، شخصیتی که الیزابت اولسن اجرایش را عهده دار بود به عنوان یک شخصیت جانبی در دوران اولتران معرفی گردید و در نهایت سرپرستی دو پروژه مقدماتی فاز چهارم، وانداویژن و دکتر استرنج در چند دنیای دیوانگی را بر عهده داشت. اگر دی سی واقعا میخواهد یک فرنچایز در راستای آنچه که دنیا سینمایی مارول به دنیا عرضه کرد بسازد، باید استراتژیک ­تر و دوراندیشانه تر به پروژه های تحریم شده خود توجه کند.

دی سی و برادران وارنر محکوم به یافتن راهکاری قطعی هستند

و این مسئله فقط مربوط به پروژه بت گرل با همان دختر خفاشی نیست. پیش از آن، دی سی فیلمز پروژه های مورد انتظار دیگری مانند خدایان نو و سنگر را لغو کرد که از این دو، دومی فیلمی درباره مانتای سیاه در لباس مبدل بود. پس از لغو فیلم بت گرل، هیچ به روزرسانی نوی در خصوص پروژه های دیگری که از قرار معلوم کمپانی برادران وارنر در حال توسعه آن ها است، وجود ندارد. این پروژه ها عبارت اند از قناری سیاه، شوک ساکن، مرد پلاستیکی، بوستر گلد و … .

دی سی فیلمز بعلاوه توانایی تهیه نقشه راه و تدوین یک استراتژی تعیین برای تعیین کردن آن که دنیای پیشرفته دی سی می­ خواهد به کدام سمت برود را ندارد. زاسلاو می ­گوید که آن ها درباره تمرکزشان روی پروژه های جاری در دی سی یک تنظیم مجدد انجام داده ­اند. گزارش شده بود که فیلم مورد انتظار فلش نقش اصلی را در راستا رخ دادن و ساخت این بازنویسی بازی خواهد نمود. مایکل کیتون در کنار بن افلک، دوره ای از ایفا نمایندگان نقش بتمن بود و همه تصور می­ کردند که بازگشت او به بت گرل متعاقبا به این معنی است که در نسخه نو بتمن نیز جایگزین بن افلک خواهد شد، که مهر خاتمهی بر خاتمه فاز زک اسنایدر و آغاز یک فاز نو در دنیای پیشرفته دی سی است. اما اکنون، بن افلک به عنوان بتمن بازگشته است و آخرین گزارش ­ها حاکی از آن است که استودیو ممکن است مجبور گردد فلش را لغو کند. دلیل لغو احتمالی دومی هم نه دلایل فنی و کیفی، که جنایات اخیر ازرا میلر، بازیگر نقش اول فیلم است که معروفیت او را به باد داده و اعتبار فلش را زیر سوال برده است.

اگر این طور باشد، پریشانی و اغتشاش هم به دیگر ویژگی های برنامه 10 ساله نو اضافه می گردد. لغو فلش به این معنی است که یک رویداد مهم چندجانبه، به طور رسمی دیگر در فرانچایز رخ نخواهد داد و این یعنی که هیچ آغاز دوباره­ ای برای فراوری خط داستان پیوسته و مشترک وجود نخواهد داشت و از آن به بعد هم ادامه دادن همان راستا و خط داستانی که با مرد پولادین آغاز شد و گنجاندن آن در استراتژی چند ساله خود برای دی سی سخت خواهد بود. اگر برادران وارنر بخواهد دو فیلم اول اسنایدر را حفظ کند، لغو فیلم هایی مانند بت گرل نیز یاریی نخواهد نمود و قطعا راهکار قطعی ماجرا گزینه دیگری خواهد بود.

دنیای پیشرفته دی سی به منظره بلند مدت، سازماندهی و رهبری احتیاج دارد

در حال حاضر، هیچ توضیحی وجود ندارد که دنیای پیشرفته دی سی در آستانه رویارویی با مارول، خط زمانی تعیین و قاطعی از رویدادها را دنبال خواهد نمود یا خیر. هیچ تصمیم مهم و قابل توجهی در خصوص آنچه در آینده پیش خواهد آمد وجود ندارد اما، احتمالی نزدیک به واقعیت وجود دارد که برادران وارنر دنیای پیشرفته دی سی را مجددا راه اندازی نماید و یک فرنچایز کاملا نو را طرح ریزی کند. این چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و برادران وارنر دلایل محکمی برای پشتیبانی و تحقق بخشیدن به این ایده دارد. هنگامی که دی سی سعی کرد با اسنایدر یک دنیای سینمایی تشکیل دهد، باخت و منجر به چندین تعامل خلاقانه شتاب زده در استودیو شد که به فیلم های بعدی آسیب رساند. برای مدت کوتاهی، دی سی فیلمز بیشتر بر روی سرمایه گذاری ها و فعالیت های مالی مستقل تمرکز کرد، که به وضوح پربازده بود و پاسخ خوبی از این رویه اش گرفت. بتمن و جوکر واقعاً تحسین برانگیز بودند و کاملا بر تماشاگران تأثیر شگرفی گذاشتند و اگر برادران وارنر روزی واقعا تصمیم به باز راه اندازی فرنچایز بگیرد و از نو آغاز کند، به هیچ عنوان تعجب آور نخواهد بود.

اما برای کار کردن این ایده و جواب گرفتن از آن، برادران وارنر باید شکیبا باشد. آن ها قبلاً کوشش کردند تا خود را با استودیوی مارول مطابقت بدهند، بدون آن که طرحی برای توسعه دنیا مشترک ارائه دهند. اگر برادران وارنر به شخصیت های مکمل و ثانویه ای که در کتابخانه دی سی وجود دارند، جایگاهی درخور و شایسته در فیلم ها و لایو اکشن هایش ندهد، مطمئنا داستان ها توسعه قابل اتکا و یکپارچه ای پیدا نمی نمایند و ایده به اصطلاح سوخت می گردد. سوپرمن، بتمن و واندر وومن برای ساخت یک فرنچایز سینمایی لایو اکشن واقعا کافی نخواهند بود و احتمالا مدیران کمپانی نیز به این نتیجه رسیده اند که باید طرحی نو را برای پیروزی در این جنگ قدرت پیاده سازی نمایند.

برادران وارنر دیسکاوری به وضوح رهبری منحصربه فرد احتیاج دارد تا برنامه هایی قوی برای آینده طراحی و از عجله در پیاده سازی داستان ها برای ادامه دنیای پیشرفته دی سی خودداری کند. داشتن منظره بلندمدت و فکر باز که در آن همه شخصیت های لیست دی سی می توانند مکانی برای جلب توجه و آنالیز داشته باشند، لازم است. تنها در این صورت است که داستان های خارق العاده دی سی کامیکس به پدیده های فرهنگی و جریان ساز مانند داستان های مارول تبدیل می شوند.

لغو شدن بت گرل یک حرکت خاموش است. استودیو باید بفهمد که در اولین اکران، فیلمی میلیارد دلاری وجود نخواهد داشت. این روایت گسترده از این تداوم و پیوستگی مشترک است که محبوبیت و پتانسیل تجاری آنها را افزایش می­دهد. امیدواریم که اطلاعیه های بعدی در خصوص DCEU امیدوارنماینده باشد و این استودیو بتواند خودش را پیدا کند.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا برنامه ی ده ساله ای که دی سی با الهام از مارول نوشته اجرایی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برنامه ی ده ساله ای که دی سی با الهام از مارول نوشته اجرایی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید