اولین مجسمه ای که در تهران نصب شد

به گزارش طراحی وبسایت، ناصرالدین شاه قاجار را اولین کسی می دانند که در زمان حیاتش تندیسی از او ساخته و در میادین تهران نصب کردند.

اولین مجسمه ای که در تهران نصب شد

طراحی وبسایت - ثریا روزبهانی: نصرالله حدادیدر کتاب طهران قدیم، میدان باغشاه را محل تولد اولین مجسمه های مرکز معرفی نموده و می نویسد: به طور کلی، سابقه نصب تندیس در میدان های تهران و شاید ایران را هم باید در محله باغشاه جست وجو کرد؛ در زمانی که ناصرالدین شاه دستور داد از او در حالی که سوار بر اسب است، در قورخانه تهران مجسمه ای از جنس برنز ساخته و در وسط استخر باغشاه نصب گردد. گفته می گردد هنرمندان مجسمه ساز آن عصر، تندیسی هم قد و قواره ناصرالدین شاه ساختند و در محل تفرجگاه او نصب کردند!

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

قرار بود این مجسمه در مراسمی با عنوان عید مجسمه به باغشاه برده گردد. آنطور که محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات خود نوشته است، ابتدا قصد داشتند مجسمه را در سر میدان توپخانه بگذارند اما به صلاحدید شاه و از آنجا که احتمال مخالفت های عمومی به علت تشابه مجسمه و بت در فرهنگ آن روزگاران ایرانیان وجود داشت دستور داده شد تا آن را به قورخانه ببرند تا دو سال بعد آن را به باغشاه منتقل نمایند. اما در نهایت این مجسمه با حضور درباریان و خواص رونمایی و بعد از ترور ناصرالدین شاه در اردیبهشت 1275 شمسی، این مجسمه از وسط استخر باغشاه برداشته شد.

تندیس ناصرالدین شاه به دستور اقبال السلطنه، وزیر قورخانه و به وسیله میرزا علی اکبر معمار ساخته شد. در روزنامه شرف سال پنجم، شماره 50، ربیع الثانی 1265 شمسی در صفحات یک و دو در این مورد چنین آمده است: برحسب دستورالعمل جناب اقبال السلطنه وزیر قورخانه مبارکه مجسمه ای از تمثال بندگان اقدس تقریبا به مقدار جسم و هیکل مبارک سواره با لباس رسمی ساخته و ریخته اند که از حیث صنعت ریخته گری و علم نقاشی و تناسب اعضا و دقایق اوستادی در این فن مخصوص مجسمه سازی بهتر از آن به تصویر نمی آید، مانند کارهای خوب اساتید اروپا ساخت و حال آنکه استادان و صنعتگران این مجسمه تماما ایرانی هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "اولین مجسمه ای که در تهران نصب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین مجسمه ای که در تهران نصب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید