خبرنگاران استخراج سالانه 6 هزار تن باریت از معادن جرگلان خراسان شمالی

به گزارش طراحی وبسایت، بجنورد- خبرنگاران- معاون امور صنایع و معادن خراسان شمالی گفت: سالانه به طور میانگین 6 هزار تن سنگ باریت از 8 معدن فعال در بخش مرزی جرگلان در شهرستان راز و جرگلان استخراج می گردد.

خبرنگاران استخراج سالانه 6 هزار تن باریت از معادن جرگلان خراسان شمالی

علی اصغر رضازاده، آدینه در گفت و گو با خبرنگار طراحی وبسایت ظرفیت اسمی استخراج سالانه باریت از معادن این منطقه را هشت هزار تن عنوان و گفت: استخراج در این منطقه با توجه ظرفیت معین شده در پروانه بهره برداری از معادن صورت می گیرد و اگر فعالیت معدنی بدون دلیل قانع کننده تعطیل گردد، از بهره بردار آن سلب صلاحیت می گردد.

وی با رد ادعای رها شدن معادن این منطقه اضافه نمود: هیچ معدنی در این منطقه رها نشده است، بلکه طبق رای محاکم قضایی، به دلیل مسائل مالی معدنکار قبلی، حق برداشت و بهره برداری به فرد دیگری واگذار شده است.

رضازاده با اشاره به ماده 20 قانون معادن کشور، گفت: هر سال وزرات صنعت، معدن و تجارت، میزان حقوق دولتی از معادن را معین می نماید به گونه ای که به ازای هر تن باریت باید درصدی به خزانه داری کل واریز گردد و چنانچه معدن کاری از پرداخت آن امتناع کند، بهره برداری از آن به سایر متقاضیان واگذار می گردد.

وی با بیان اینکه ماده معدنی باریت در جرگلان پس از استخراج به صورت خام به سایر استان ها صادر می گردد، اضافه نمود: از آنجا که خراسان شمالی فاقد کارخانه پودر میکرونیزه باریت است، مواد معدنی استخراج شده از منطقه به استان های گلستان و سمنان ارسال و در آنجا فرآوری می گردد که برای جلوگیری از این امر به زودی کارخانه پودر میکرونیزه باریت در استان ایجاد خواهد شد.

معاون امور صنایع و معادن خراسان شمالی با اشاره به اینکه به طور میانگین 20 هکتار از عرصه های طبیعی منطقه جرگلان برای فعالیت های معدنی باریت معین شده است، اضافه نمود: اگرچه بهره برداران، برای فعالیت های معدنی خود، مختصاتی را معین نموده و به سازمان صمت ارایه می دهند ولی حدود عرصه فعالیت های معدنی را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مشخص می نماید.

رضازاده با اشاره به اینکه علاوه بر باریت، ذخایر معدنی کلسیت نیز در این منطقه وجود دارد، توضیح داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته بهره برداری از ماده معدنی کلسیت این منطقه به دلیل هزینه بالای حمل و نقل آن به سایر استان ها دارای توجیه مالی نیست.

شهرستان رازوجرگلان با دارا بودن 14 معدن و ذخیره قطعی معادن به میزان یک میلیون و 82 هزار و 500 تن و ظرفیت فراوری سالانه 110 هزار و 100 تن از شرایط مطلوبی برای رونق مالی برخوردار است.

از این تعداد 13 معدن به سنگ باریت و یک معدن به سنگ لاشه اختصاص دارد که معادن باریت در بخش جرگلان و معدن سنگ لاشه نیز در روستای باغلق بخش مرکزی واقع شده است.

سنگ باریت در چاه های نفت، صنایع پتروشیمی، بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.

خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و 6 دهستان دارد و 95 درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار گرفته است و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران استخراج سالانه 6 هزار تن باریت از معادن جرگلان خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استخراج سالانه 6 هزار تن باریت از معادن جرگلان خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید