نحوه بازگشت به مدرسه در دوران همه گیری کرونا
به گزارش طراحی وبسایت، آسیب های آموزشی، اجتماعی و سلامت دانش آموزان در دوران کرونا به علت بسته شدن مدارس، غیر قابل انکار است. در این دوران مجامع بین المللی بهداشتی بار ها اعلام نموده اند که مدارس باید آخرین مکانی باشند که در جریان پاندمی بسته می شوند و اولین جایی باشند که بعد از کنترل پاندمی باز می شوند.

به گزارش باشگاه طراحی وبسایت، بسیاری از کشور های پیروز، بازگشایی مدارس را منوط به تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان نکرده اند، بلکه در کنار برنامه واکسیناسیون جمعیت بالغ جامعه، رعایت کلیه نکات بهداشتی و احتیاطی را در اولین اولویت ممکن و شرط اصلی بازگشایی مدارس قرار داده اند.
تصمیمات در مورد بازگشایی همزمان بخش های مختلف مانند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، حضور همه کارمندان در ادارات، بسیار خطرناک بوده و باید به شدت از آن پرهیز کرد. نه تنها در مدارس باید بازگشایی به صورت مرحله به مرحله صورت گیرد، بلکه در سایر بخش ها نیز باید بازگشایی ها، اولویت بندی شوند.
همزمان با اعلام خبر بازگشایی مدارس، شاهد اخباری مبنی بر از سرگیری فعالیت های دیگری نظیر بازگشایی دانشگاه ها، حضور همه کارمندان در ادارات و تصمیمات متعدد دیگر هستیم.
بازگشایی ها باید مرحله به مرحله باشد
مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست در مصاحبه با طراحی وبسایت، در مورد شرایط بازگشایی مدارس گفت: تمام فعالیت های کلان که قرار است بازگشایی شوند، باید معین شوند و بعد مشخص گردد کدام فعالیت ها بیشترین اهمیت و اولویت را از نظر مالی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دارند؛ آنگاه، فعالیت ها به ترتیب اهمیت از زیاد به کم مرتب شوند. در نهایت با تهیه جدولی متشکل از دو بعد اهمیت و انتقال بیماری، فعالیت هایی که بیشترین اهمیت و کمترین احتمال انتقال را دارند انتخاب و در مورد بازگشایی آن ها اقدام گردد.
او ادامه داد: موضوع مهم دیگر که قبل از بازگشایی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه آمادگی مدارس قبل و در حین بازگشایی است. باید با مشخص ضوابط معین و مشخص قواعد کلی بازگشایی به مسئولان هر مدرسه اختیاراتی داده گردد تا بتوانند با مشارکت اولیا و معلمان، به فراخور شرایط مدرسه خودشان، تصمیمات مقتضی را اتخاذ و اجرا نمایند.
یونسیان اضافه نمود: اقناع اولیا، معلمان و دانش آموزان در مورد بی خطری و مناسب بودن شرایط حضور در مدارس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین تصمیمات در مورد بازگشایی مدارس نیازمند برقراری تعامل مناسب بین اولیای دانش آموزان و مسئولان مدارس است تا به توافق دو طرفه دست یابند.
این اپیدمیولوژیست گفت: بازدید اولیا از مدارس و اقداماتی که در جهت افزایش فاصله فیزیکی، تهویه، شستن دست صورت گرفته است، جلسات بین مسئولان مدارس با اولیا و تشکیل گروه های مجازی برای هر مدرسه از راه حل هایی است تا اولیا، معلمان و مدیران مدارس بتوانند با هم در ارتباط باشند.
او اضافه نمود: توجه و تأ کید بر آموزش بهداشت در این شرایط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و محیط مدارس می تواند به همین منظور استفاده گردد. به عبارت دیگر، اولین آموزش ها در روز های ابتدایی بازگشایی می تواند به آموزش جنبه های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از ابتلا و انتقال کرونا به دانش آموزان و والدین و حتی واکسیناسیون اولیایی که تا این زمان هنوز پیروز یا متقاعد به انجام واکسیناسیون نشده اند اختصاص داده گردد.
یونسیان ادامه داد: اجرای آزمایشی هر اقدامی مانند بازگشایی پایه های خاصی از یک مقطع، تقسیم دانش آموزان به دو یا سه گروه، حضور هر گروه در روز های معین در مدرسه و تداوم آموزش مجازی در سایر روز های هفته از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید نتیجه این اجرای آزمایشی به دقت تحلیل شده و سپس نسبت به اجرای کلان تصمیم گیری گردد.
همانگونه که در دستورالعمل های صادر شده به وسیله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیز ذکر شده، بازگشایی ها باید مرحله به مرحله بوده و به جای تعداد دانش آموزان مدارس، تراکم دانش آموزان در کلاس مبنای مرحله بندی باشد.
منبع: فرارو