پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و دنیا؛ منبعی برای طراحی استراتژی جست و جو

به گزارش طراحی وبسایت، هاشم عطاپور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره تألیف کتاب پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و دنیا اظهار کرد: حدود پنج سال پیش که مسئولیت تدریس درس علم سنجی پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی را در دانشگاه تبریز در مقطع کارشناسی ارشد بر عهده گرفتم، جست و جو کردم و بنابر تحقیقاتم متوجه شدم، منبع تألیفی و ترجمه خاصی درباره این موضوع وجود ندارد.

پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و دنیا؛ منبعی برای طراحی استراتژی جست و جو

وی اضافه کرد: به علت همین خلاء در حوزه کتاب های درسی دانشگاهی و جمع آوری محتواهایی که به وسیله تدریس در این دو سال کسب کردم به علاوه تجربیاتم، کتاب پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان را تألیف کردم. از انتشار کتاب استقبال و در مجموع دو سال برای داوری سرفصل ها، نسخه اولیه کتاب و چاپ کتاب زمان بُرد.

عطاپور با بیان اینکه کتاب پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان حاصل سه سال تدریس و فعالیت های پژوهشی است، درباره جامعه هدف این کتاب اظهار کرد: جامعه هدف این کتاب ابتدا پژوهشگران و دانشجویان رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در مقطع کارشناسی و در بخش مدیریت نشریات ادواری است؛ البته این کتاب به طور کلی برای همه پژوهشگران سازمانی و دانشگاهی کاربرد دارد و کارشناسان پژوهشی دانشگاه ها نیز مخاطبان دیگر این کتاب هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که این کتاب چه خلاء و نیازی را درباره موضوع منابع مطالعاتی علم سنجی رفع می نماید، عنوان نمود: این کتاب در زمینه جست و جو و کسب اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی، تاریخچه، معرفی و چگونگی کار با این پایگاه ها و دریافت گزارش از این پایگاه های علمی می تواند مؤثر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درباره تعریف دو واژه علم سنجی و کتاب سنجی گفت: کتاب سنجی سنجش کمّی آثار علمی است و اگر بخواهیم این موضوع را بسط بدهیم و بخواهیم از این داده ها، فراتر از اطلاعات کتابخانه ای و در سطح سیاست گذاری علمی استفاده کنیم، این واژه معنای علم سنجی می گیرد.

هاشم پور درباره چالش های استفاده از پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران گفت: مهم ترین چالش در حال حاضر، دشواری دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در جهان است و به همین علت از تدریس تعاملی و مشارکت دانشجویان، یعنی استفاده همزمان از پایگاه های اطلاعاتی جهان هنگام تدریس در کلاس محروم هستیم.

وی درباره گزارش گرفتن از پایگاه های اطلاعاتی علمی جهان اظهار کرد: در زمینه نحوه گزارش گیری از پایگاه های اطلاعاتی اگر شناخت، استراتژی و تنظیمات جست و جو از این پایگاه های اطلاعاتی درست نباشد، ممکن است گزارش غیرواقعی و گمراه کننده ای به جامعه علمی ارائه گردد، به همین علت باید در زمینه جست و جو و استخراج اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی با احتیاط عمل کرد.

نوینسده کتاب پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان درباره مشخصات این کتاب اظهار کرد: این کتاب در 216 صفحه و هشت فصل، سال 1402 ازسوی انتشارات سمت در دو قالب الکترونیکی و کاغذی وارد بازار کتاب شده است. قیمت کتاب کاغذی و چاپی پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان 136 هزار تومان و نسخه الکترونیک آن 59 هزار و 400 تومان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و دنیا؛ منبعی برای طراحی استراتژی جست و جو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و دنیا؛ منبعی برای طراحی استراتژی جست و جو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید