چگونه گیاهان بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟

به گزارش طراحی وبسایت، گیاهان محصولاتی عالی برای زیباسازی یک مکان هستند ؛ چه گل های بالکن خانه مان باشد و چه گوجه فرنگی های تازه ای که در باغ می کاریم. اما گاهی در هنگام نگهداری از گیاهان مرتکب اشتباهات مختلفی می شویم. یکی از این اشتباهات دادن آب بیشتر از اندازه ضروری است. وقتی بیش از حد آنها را آبیاری می کنیم ، گل های ما نمی توانند گازها را مبادله نموده یا مواد مغذی از جمله اکسیژن را جذب نمایند. جالب اینجاست که آب دادن بیش از حد بسیار اشتباه تر از دادن آب کم است. اگر در چنین شرایطی هستید ، نگران نباشید ، راه حلی وجود دارد. در این مقاله به شما می گوییم با گیاهان بیش از حد آبیاری شده چه کاری انجام دهید.

چگونه گیاهان بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟

بازیابی گیاه

اولین فکری که برای نجات گیاهان بیش از حد آبیاری شده به فکر می رسد این است که خاک را در آفتاب خشک کنیم. اما عاقلانه تر است که آن را به جای آفتاب در سایه خشک نمایید. زیرا در سایه گیاهان آب کمتری مصرف می نمایند. اگر گیاه شما قبلاً به علت پوسیدگی ریشه کم آب شده باشد ، ماندن در آفتاب باعث آسیب بیشتر به برگ های بالایی آن می گردد. اگر برگ گیاه شما سبز روشن یا زرد است ، نشانه آبیاری بیش از حد گیاه خواهد بود. علاوه بر این ، اگر جوانه هایی که می دهد سبز نیستند و رنگ قهوه ای دارند ، نشان می دهد که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است. با قرار دادن گلدان گل خود در گوشه ای سایه آغاز کنید.

گلدان خود را با دقت انتخاب کنید

گلدان ها با رنگ ها و ظاهر متنوع خود انرژی و ظرافت متفاوتی به خانه ما می بخشند ؛ اما ممکن است هر گلدانی برای گیاهان ما مناسب نباشد. برای اینکه ببینید گلدان شما مناسب بوده ، کافی است آن را بچرخانید و زیر آن را نگاه کنید. اگر زیر آن سوراخ های زهکشی وجود دارد ، گلدان شما برای پرورش گیاهان مناسب است. در غیر این صورت گیاه شما نمی تواند آب اضافی را تخلیه کند. آب جمع شده در گلدان به مرور زمان ریشه های گیاه شما را خفه می نماید. بنابراین برای نجات گیاهان بیش از حد آبیاری شده گلدان آن را عوض کنید.

نگاه کردن به رنگ خاک

رنگ خاک سرنخ های زیادی در خصوص گیاه تان به شما می دهد. اگر خاکی که در گلدان قابل مشاهده بوده به رنگ قهوه ای باشد ، نشان دهنده این است که گیاه فضای زندگی سالمی دارد. اگر رنگ خاک سایه ای نزدیک به سبز بوده ، نشانه آن است که به گیاه خود بیش از حد آبیاری می کنید. یعنی جلبک های سبز رنگی که عاشق آب فراوان هستند در گلدان شما رسوب نموده اند. در چنین مواقعی برای نجات گیاهان بیش از حد آبیاری شده باید خاک گیاه خود را تغییر دهید. اگر گیاه شما پژمرده شده و دیگر جوانه نمی زند ، یکی از نشانه هایی بوده که گیاه شما در اثر آبیاری بیش از حد آغاز به مردن نموده است.

ریشه های گیاه را کمی خشک نمایید

زمانی که گیاه شما به علت آبیاری زیاد آغاز به زرد شدن کرد ، باید گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و مدتی بیرون نگه دارید. اگرچه بیرون آوردن آن از گلدان کار دشواری است ؛ اما یک روش آسان وجود دارد. وقتی کناره های گلدان را کمی بکوبید ، ریشه های گیاه تکان می خورد و شل می گردد. سپس می توانید با نگه داشتن آرام قسمت بالای خاک یا گیاه آن را از گلدان بیرون بیاورید.

قبل از کاشت مجدد گیاه صبر کنید

برای احیای گیاهان بیش از حد آبیاری شده ، پس از جدا کردن گیاه از خاک ، باید آن را روی توری سیمی قرار دهید و چند ساعت یا نیم روز صبر کنید تا ریشه ها خشک شوند. در این بین می توانید تشخیص دهید که آیا به ریشه گیاه شما آسیب وارد شده است یا خیر. در صورت وجود آسیب ، رنگ به قهوه ای نزدیک می گردد. ریشه گیاهی که از سلامت خوبی برخوردار باشد سفید است.

یک گلدان تازه تهیه نمایید

اگر گلدانی که از آن استفاده می کنید برای رشد گیاهان مناسب نیست و سوراخ های زهکشی ندارد که بتواند آب اضافی را تخلیه کند ، وقت آن رسیده است که یک گلدان تازه تهیه کنید. با قرار دادن سنگریزه یا پایه گیاهی در ته گلدان تازه ، می توانید خاکی که با آب اضافی گلدان تخلیه می گردد را حفظ کنید و به گیاه خود یاری نمایید تا آب اضافی را راحت تر تخلیه کند.

از شر جلبک خلاص شوید

برای نجات گیاهان بیش از حد آبیاری شده ، گیاه خود را به آرامی از خاک سبز و جلبکی جدا کنید و این خاک را دور بریزید. به این ترتیب گیاه شما هوای راحت دریافت نموده و ریشه هایش را از جلبک هایی که خاکش را دائماً مرطوب نگه می دارند نجات می دهد.

ریشه های پوسیده

اگر ریشه ها از سفید به قهوه ای تبدیل شده اند و آغاز به پوسیدگی نموده اند ، قبل از اینکه گیاه خود را دوباره در خاک قرار دهید ، باید قسمت های پوسیده ریشه ها را قطع کنید. در این قسمت برای گیاهان بیش از حد آبیاری شده باید مراقب باشید که فقط قسمت های بیمار یا پوسیده را برای این شرایط حیاتی برای گیاه خود برش دهید.

گیاه خود را به خانه تازهش بیاورید

برای نجات گیاهان بیش از حد آبیاری ، گیاه خود را با یک خاک کاملاً تازه در یک گلدان سالم در گوشه سایه تازه بیاورید. ریشه ها را نیز به خوبی بپوشانید.

آب را روی برگ ها فشار دهید

به خصوص زمانی که هوا گرم است ، باید گیاهان خود را بیشتر آبیاری کنید. اگرچه ما این کار را به این علت انجام می دهیم که گیاهان خود را دوست داریم ؛ اما به یاد داشته باشید که گاهی اوقات ، آب بیش از حد می تواند مضر باشد. کمی آبی که به یاری اسپری روی برگ های گیاه تان می پاشید باعث می گردد گیاه شما بدون غرق شدن احتیاج آبی خود را تامین کند.

قبل از خشک شدن سطح خاک آن را آبیاری نکنید

تا زمانی که مطمئن نشدید گیاه شما واقعاً به آب احتیاج دارد آن را آبیاری نکنید. ابتدا آنالیز کنید که آیا خاک خشک است یا خیر. اگر نزدیک به خشک شدن است ، اندازه کمی آب بریزید. منتظر خشک شدن کامل خاک نباشید. این کار می تواند گیاه شما را شوکه کند. به منظور جلوگیری از سرازیر شدن آبی که ریخته اید از سوراخ های زهکشی و خیس شدن محیط اطراف ، استفاده از زیر گلدانی را به شما توصیه می کنیم.

قبل از تماشا جوانه های تازه ، گیاه خود را کود ندهید

برای اینکه گیاه شما مواد موجود در کود را جذب و استفاده کند ، ابتدا باید سلامت خود را به دست آورد. اگر به گیاهی که هنوز بهبود نیافته کود بدهید ، ریشه های ضعیفی را که سعی در چسبیدن دارند نیز می سوزانید. پس صبر کنید تا گیاه شما دوباره بدرخشد.

منبع: اتاق

به "چگونه گیاهان بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گیاهان بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید