کشفی حیرت آور، با سفیده تخم مرغ آب را تصفیه کنید!

به گزارش طراحی وبسایت، ایسنا نوشت: پژوهشگران دانشگاه پرینستون در پژوهش جدیدی نشان داده اند که می توان از سفیده تخم مرغ برای تصفیه مقرون به صرفه و موثر آب استفاده کرد.

کشفی حیرت آور، با سفیده تخم مرغ آب را تصفیه کنید!

از آنجا که مشکل آلودگی ناشی از میکروپلاستیک ها و کمبود آب آشامیدنی هر دو روزبه روز بدتر می شوند، یافتن راه های کارآمد برای تصفیه و نمک زدایی آب دریا اهمیت فزاینده ای پیدا می نماید. یک هواژل نو که از سفیده تخم مرغ ساخته شده است، می تواند تا حدودی نویدبخش باشد.

بیشتر بخوانید:

موشک هایپرسونیک چیست و کدام کشورها فناوری اش را دارند؟

عکس | جر و بحث جنجالی در توییتر بر سر حذف اکانت مهدی نصیری از پیغام رسان ایرانی ایتا !

تصاویر | نقشه عجیب و غریب ساخت کشتی نوح در ماه با 150 میلیارد دلار هزینه !

پروفسور کریگ آرنولد(Craig Arnold)، پژوهشگر دانشگاه پرینستون(Princeton University) برای نخستین بار این ایده را در یک جلسه هیئت علمی، زمانی که در حال فکر کردن به نان ساندویچ خود بود، دریافت. او فکر کرد که اگر ساختار داخلی نان در یک هواژل تصفیه نماینده آب گنجانده گردد، به خوبی کار می نماید. بنابراین، او از گروه آزمایشگاهی خود خواست تا دستورالعمل های مختلف نان را با کربن افزوده تهیه نمایند.

هیچ یک از هواژل های نان در ابتدا ساختار را به اندازه کافی بازفراوری نکردند. بنابراین، پژوهشگران به حذف مواد ادامه دادند تا جایی که چیزی جز سفیده تخم مرغ و اندازه کمی کربن باقی نماند. آرنولد گفت: پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ بودند که به ساختارهای مورد احتیاج ما منتهی می شدند.

گزارش ها نشان داد که نسخه کنونی هواژل، ذرات نمک و میکروپلاستیک را از آب دریا به ترتیب با کارآیی 98 و 99 درصد حذف می نماید و به سادگی با خشک کردن انجمادی مخلوط پروتئین/کربن تخم مرغ و سپس، حرارت دادن آن تا دمای 900 درجه سلسیوس در محیطی بدون اکسیژن ساخته می گردد. نتیجه به دست آمده، ماده ای با ساختار شبیه به نان است که از رشته های فیبر کربن به هم پیوسته و ورقه های گرافین تشکیل می گردد.

پژوهشگران ادعا می نمایند که هواژل بسیار بهتر از فیلترهای کربن فعال عمل می نماید و بر خلاف سیستم های اسمز معکوس(Reverse Osmosis)، به برق احتیاج ندارد. در عوض، فقط از جاذبه استفاده می نماید. در حال حاضر، هیچ صحبتی در خصوص سرعت تصفیه کردن آب وجود ندارد.

گفتنی است که اگرچه تخم مرغ نسبتا مقرون به صرفه و فراوان است اما استفاده از آن برای فراوری هواژل، منبعی را که می تواند به عنوان غذا استفاده گردد، از بین می برد. در هر حال، این موضوع احتمالا مسئله ای ایجاد نمی نماید زیرا پژوهشگران دریافته اند که پروتئین های مشابه تجاری موجود به همان اندازه کارآیی دارند.

آرنولد و همکارانش اکنون در حال کار کردن روی افزایش مقیاس فرآیند فراوری هستند. آنها امیدوارند که در نهایت بتوان از این هواژل نه تنها برای تصفیه آب، بلکه در کاربردهایی مانند ذخیره انرژی، عایق صدا و عایق حرارتی استفاده کرد.

58321

منبع: خبرآنلاین

به "کشفی حیرت آور، با سفیده تخم مرغ آب را تصفیه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی حیرت آور، با سفیده تخم مرغ آب را تصفیه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید