آیفون 15 در برابر 15 پرو؛ نگاهی به تفاوت های احتمالی

به گزارش طراحی وبسایت، اپل میخواهد حدود یک ماه دیگر از 4 گوشی آیفون 15، 15 پلاس، 15 پرو و 15 پرو مکس رونمایی کند. طی ماه های گذشته گزارش های زیادی در خصوص این گوشی ها منتشر شده و به نظر می رسد نکته مهم ناگفته ای در خصوص آن ها باقی نمانده است. مطابق معمول، سال جاری هم مدل های استاندارد و پرو آیفون 15 در زمینه های مختلف تقاوت های زیادی با هم دارند که در این مطلب بر اساس شایعات مطرح شده، به همین تفاوت های احتمالی می پردازیم.

آیفون 15 در برابر 15 پرو؛ نگاهی به تفاوت های احتمالی

طراحی آیفون 15 و 15 پرو

بر اساس اعلام تقریبا تمام افشاگران مشهور، اپل سال جاری مدل های استاندارد آیفون 15 را مانند مدل های پرو آیفون 14، با نمایشگر حفره دار راهی بازار می نماید. این یعنی بعد از سال ها استفاده از ناچ نمایشگر، اپل میخواهد این معینه را برای آیفون های پرچم دار به طور کامل کنار بگذارد. با توجه به این تصمیم، سال جاری این گوشی ها از نظر ظاهر نمایشگر تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند.

در گزارش های منتشر شده آمده که مدل های استاندارد آیفون 15 از بدنه مبتنی بر شیشه مات بهره می برند و بنابراین بعد از سال ها استفاده از شیشه براق، قرار است این معینه کنار گذاشته شود و در این زمینه هم مشابه مدل های پرو شوند. آیفون 15 پرو و پرو مکس با حاشیه های باریک تر نمایشگر به دست کاربران می رسند. به طور معین، افشاگران به کاهش 30 درصد ضخامت حاشیه های نمایشگر این دو گوشی اشاره نموده اند. از دیگر تغییرات مورد انتظار مدل های پرو، باید به استفاده از فریم تیتانیومی اشاره کنیم که این یعنی در کنار مقاوت بالاتر نسبت به فولاد ضدزنگ، وزن بدنه را هم کاهش می دهد. البته مدل های استاندارد بار دیگر با فریم آلومینیومی به دست کاربران می رسند.

از دیگر تغییرات مورد انتظار برای مدل های پرو، باید به کنار گذاشتن سوئیچ میوت و استفاده از دکمه اکشن اشاره کنیم که همان کارکرد دکمه اکشن اپل واچ اولترا را ارائه خواهد داد. این دکمه که قابل شخصی سازی است، به کاربران اجازه می دهد کارنمودهای متفاوتی را برای آن تعریف نمایند. طبیعتا این معینه هم مختص به مدل های پرو است و مدل های استاندارد با همان سوئیچ میوت همیشگی عرضه خواهند شد.

با وجود اینکه قرار است مدل های پرو دوباره از سه دوربین اصلی استفاده نمایند و مدل های استاندارد با دو دوربین اصلی عرضه شوند، ولی ظاهرا ضخامت دوربین های مدل های پرو اندکی بیشتر از نسل قبلی است که این موضوع به استفاده از سنسورها و لنزهای بهتر برمی شود.

نمایشگر

در شایعات منتشر شده، جزئیات زیادی در خصوص تغییر نمایشگرهای این گوشی ها نسبت به نسل قبلی مطرح نشده است. بنابراین به نظر می رسد نمایشگر این گوشی ها از نظر معینات تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارند و دوباره با دو نمایشگر 6.1 اینچی برای آیفون 15 و 15 پرو و دو نمایشگر 6.7 اینچی برای مدل های پلاس و پرو مکس روبرو خواهیم شد. ظاهرا سال جاری نمایشگر مدل های پرو حداکثر روشنایی 2500 نیت را ارائه می دهد که 500 نیت بیشتر از نسل قبلی است. بعلاوه طبیعتا رفرش ریت 120 هرتزی هم برای دو مدل پرو حفظ خواهد شد.

با توجه به اینکه سال جاری هم مدل های استاندارد قرار نیست نمایشگر مبتنی بر رفرش ریت متغیر را دریافت نمایند، بنابراین نباید انتظار بهره گیری این دو مدل از قابلیت نمایشگر همواره روشن را داشته باشیم. از سوی دیگر این دو مدل از نظر حداکثر روشنایی، حرف کمتری نسبت مدل های پرو برای گفتن دارند. طبیعتا هرچقدر روشنایی نمایشگر بالاتر باشد، زیر نور مستقیم خورشید راحت تر می توانید از آن بهره ببرید. اما واقعیت این است که همین حالا روشنایی نمایشگر مدل های استاندارد آیفون 14 هم برای بسیاری از کاربران کافی است و مانند قابلیت نمایشگر همواره روشن، برای عموم کاربران معینه خیلی مهمی محسوب نمی شود.

از نظر رزولوشن قرار نیست با تغییری روبرو شویم و سال جاری هم مانند سال گذشته، هر 4 مدل از نمایشگر مبتنی بر پنل OLED بهره می برند.

معینات سخت افزاری

سال گذشته اپل برای گوشی های آیفون رویکرد تازهی را اتخاذ کرد که سال جاری هم قرار است همین رویکرد ادامه پیدا کند. این یعنی سال جاری هم مانند سال گذشته، مدل های استاندارد آیفون 15 از چیپست قدیمی A16 استفاده می نمایند ولی مدل های پرو با چیپست 3 نانومتری A17 راهی بازار می شوند که به غیر از توان بیشتر، انرژی کمتری هم مصرق می نماید.

از دیگر تغییرات بسیار مهم گوشی های سری آیفون 15، باید به بهره گیری از پورت USB-C اشاره کنیم. اپل سال هاست در برابر این تغییر مقاومت نموده ولی سال جاری به علت قانون تازه اتحادیه اروپا، به ناچار این تغییر را عملی می نماید. در خصوص سرعت شارژ این گوشی ها هم گفته می شود که حداقل چند مدل از این خانواده، از سرعت شارژ 35 واتی پشتیبانی می نمایند. اگر در این گزارش به نام این مدل ها اشاره ای نشده، ولی به احتمال زیاد فقط مدل های پرو از این افزایش سرعت شارژ بهره مند خواهند شد.

دوربین ها

بنا به بعضی گزارش های مطرح شده، اپل برای دوربین های مدل های پرو و استاندارد، بعضی تغییرات را عملی نموده است. به عنوان مثال قرار است مدل های استاندارد از همان دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی استفاده شده در مدل های پرو آیفون 14، استفاده نمایند. از دیگر تغییرات احتمالی، باید به احتمال استفاده دوربین اصلی بهتر در مدل پرو مکس اشاره کنیم که می تواند نور بیشتری دریافت کند و در نتیجه عکس های بهتری ثبت کند. اگر این شایعه صحت داشته باشد، اپل بعد از سال ها برای فقط یکی از دوربین های مدل پرو، دوربین بهتری استفاده نموده است.

ضمناً نباید بهره گیری مدل پرو مکس از دوربین پریسکوپی را از قلم بیندازیم که سال هاست چنین دوربینی در پرچم داران اندرویدی استفاده می شود و حالا اپل هم تصمیم گرفته این دوربین را برای یکی از مدل های سری آیفون 15 ارائه کند.

سخن پایانی

به طور خلاصه، سال جاری قرار است مدل های پرو آیفون 15 با حاشیه های نمایشگر باریک تر، فریم تیتانیومی، دکمه اکشن و چیپست بهتر راهی بازار شوند. از سوی دیگر مدل های استاندارد از نمایشگر حفره دار بهره می برند و ضمناً هر چهار مدل دارای پورت USB-C هستند. البته در خصوص افزایش قیمت مدل های پرو هم شایعاتی مطرح شده که باید ببینیم به واقعیت تبدیل می شود یا نه.

روی هم رفته اپل مانند سامسونگ علاقه زیادی به تغییر گسترده پرچم داران خود ندارد و البته کاربران محصولات اپل هم از این رویکرد کاملا رضایت دارند. باید ببینیم آیا فروش گوشی های سری آیفون 15 می تواند رکورد فروش نسل های قبلی را جابجا کند یا نه.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 15 در برابر 15 پرو؛ نگاهی به تفاوت های احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 15 در برابر 15 پرو؛ نگاهی به تفاوت های احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید