تالاب لیپار دریاچه صورتی ایران در شهر چابهار

به گزارش طراحی وبسایت، تالاب لیپار در چابهار تالابی منحصر به فرد

همواره وقتی نام دریا و دریاچه را می شنویم، ناخودآگاه به یاد رنگ آبی و فیروزه ای می افتیم. این قضیه راجع به تالاب ها هم صدق می نماید و رنگ سبز و آبی جزو ویژگی های مشترک تمامی تالاب ها در تمامی جهان است. اما این بار قضیه کمی فرق دارد و می خواهیم به آنالیز و تماشای صورتی ترین تالاب جهان بنشینیم که فاصله چندان دوری از ما ندارند و خانه اش در قلب ایران یعنی چابهار است. با ما در خبرنگاران همراه باشید تا قصه این تالاب بهاری را برایتان تعریف کنیم.

تالاب لیپار دریاچه صورتی ایران در شهر چابهار

برای رزرو سریع و آسان تور چابهار مقرون به صرفه کلیک کنید:

دریاچه لیپار چیست و کجاست؟

دریاچه لیپار یا تالاب لیپار تنها تالاب صورتی ایران است که علت نام گذاری آن هم به علت قرار گرفتن این تالاب در دشتی به نام لیپار می باشد. در زبان بلوچی محل تلاقی آب رودخانه و آب دریا را لیپار می گویند. این تالاب آب شور، در واقع نوعی دشت آبرفتی وسیع با مساحت حدودی 14 کیلومتر است.

دشت لیپار بر اثر بارندگی ها، سیلاب های منطقه و تحت تاثیر دریا ایجاد شده و وجود سازه های مصنوعی مثل جاده ساحلی گردشگری چابهار به گواتر روی ساختار کنونی آن اثرگذار بوده است. تالاب لیپار هم جزو جاذبه های گردشگری این دشت است و اندازه پرآب یا کم آب بودن آن به اندازه بارش باران های موسمی در سیستان و بلوچستان بستگی دارد.

این دریاچه بهاری رنگ صورتی خود را به خاطر وجود پلانکتون های گیاهی و فعل و انفعالاتی که در طبیعت بکر آن منطقه صورت می گیرد به دست آورده است. وجود حدود 90 درصد از پلانکتون های گیاهی، ازدیاد مواد آلی و معدنی که به وسیله رودخانه ها به دریاچه منتقل می گردد و جریان های دریایی فصلی مونسون، همه و همه علتی شده اند تا این دریاچه با رنگ چشم نواز خود تبدیل به عروس بهاری چابهار گردد و بر زیبایی دشت لیپار بیافزاید.

نکته قابل توجه این است که این پلانکتون ها از اواخر خرداد تا اواسط شهریور به بیشترین حد خود می رسند و زیبایی بی حد و مرز به دریاچه لیپار می بخشند.

چه زمانی به ملاقات تالاب صورتی بیاییم؟

به طور معمول در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر تالاب لیپار به رویایی ترین حالت خود می رسد و رنگ صورتی آن به وضوح قابل رویت است. توجه داشته باشید که در فصل تابستان آب دریاچه به خاطر آب وهوای گرم منطقه کاهش پیدا می نماید و زمان مناسبی برای بازدید از تالاب لیپار نیست.

این تالاب در سال هایی که بارش باران فراوان باشد، در برترین حالت ممکن نهایتا به مدت سه الی چهار ماه آب دارد. بنابراین برترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان، زمانی است که دریاچه آب کافی داشته باشد و هم زمان در صورتی ترین حالت خود قرار داشته باشد که با توجه به این شرایط برترین زمان بازدید تالاب لیپار چابهار از اواسط زمستان تا اواسط فصل بهار است.

زندگی موجودات زنده در تالاب لیپار

تالاب لیپار چابهار خانه موجودات بسیاری است و طیف گسترده ای از موجودات زنده در داخل و خارج دریاچه صورتی خانه دارند. البته این موجودات خیلی قابل رویت نیستند و باید خوش شانس باشید تا بتوانید تعدادی از آن ها را در مدت کوتاهی که از تالاب بازدید می کنید، ببینید. اگرچه ممکن است گونه های گیاهی و جانوری داخل دریاچه به چشم دیده نشوند، ولیکن این موضوع چیزی از جذابیت تالاب صورتی چابهار کم نخواهد کرد.

این جاذبه طبیعی بکر در دورانی که آب کافی و شرایط مساعد داشته باشد، فضای مناسبی برای سفر زمستانی پرندگان مهاجر آب های شور و شیرین از جمله فلامینگوها، پلیکان ها، مرغابی ها، چنگر و دیگر اقسام پرندگان مهاجر است. حضور این پرندگان در لیپار دائمی نیست و پس از گذشتن از فصل زمستان، هر کدام آن ها به سرزمین های خود بر خواهند گشت. ولیکن با این وجود، بازدید از تالاب لیپار همچنان فرصت خوبی برای تجربه ملاقات با پرندگان مهاجر است. در رابطه با سایر گونه های جانوری نیز باید به اطلاع برسانیم که به علت وجود زمین های کشاورزی و روستاها در اطراف تالاب، امکان وجود و زندگی جانوران گوناگون در نزدیکی تالاب وجود ندارد.

طبق آمار اعلام شده حدود 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گروه پلانکتون جانوری، 64 گونه از انواع نرم تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه از سخت پوستان، 14 گونه مایو بنتوز و 46 گونه مختلف از انواع جلبک در این تالاب شناسایی شده است که نشان دهنده اکوسیستم متنوع و غنی این دریاچه است.

پوشش گیاهی تالاب لیپار در چابهار

پوشش گیاهی در منطقه چابهار کمی فرق دارد و به علت آب و هوای کویری این منطقه پوشش گیاهی تالاب لیپار نیز متشکل از گیاهان کویری مانند بوته ها و درختچه های گز، چش، کهور، نی، بلوط و حرا است که با تبخیر آب در دوره های مختلفی در طی سال از آب خارج می شوند. این تالاب بعلاوه از نظر گونه های مختلف گیاهی تنوع بالایی نسبت به دیگر همتایان خود دارد. نکته حائز اهمیت در خصوص این تالاب این است که تالاب صورتی چابهار به خاطر وجود گیاه پنبه وحشی در میان گردشگران و بومیان منطقه شناخته شده است و بسیاری از بومیان با برداشت این گونه گیاهی، به تهیه لحاف و بالش مشغول اند و جزو منابع درآمدزایی برای بومیان منطقه است.

اکوسیستم تالاب لیپار در چابهار

نحوه اکوسیستم تالاب در چابهار به صورت جذر و مد قرمز انجام می گردد که همین خود یکی از تماشای های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود و برای بازتماشامایندگان بسیار تعجب آور است. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می گویند. در خصوص رنگ قرمز این پدیده که محصول فعالیت پلانکتون ها است.

امکانات رفاهی تالاب لیپار در چابهار

اگر بخواهیم درباره امکانات رفاهی که در این منطقه توریستی وجود دارد صحبت کنیم باید بگوییم که مجتمعی در این منطقه وجود دارد که مجهز به دو سالن ویژه اردو های دانش آموزی، فضای سبز، سرویس های بهداشتی، 6 سوئیت، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری است. این مجتمع در زمینی به مساحت 7 هکتار در بین کوههای مریخی (مینیاتوری) مشرف به سواحل دریای عمان ساخته شده است.

چگونه به ملاقات تالاب صورتی برویم؟

ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 15 کیلومتری شرق چابهار، جهت جاده ساحلی چابهار به گواتر، نزدیک روستای رمین.

برای رسیدن به تالاب لیپار جهت ذکر شده در بالا را باید طی کنید. سیستان و بلوچستان یک استان بسیار پهناور و بزرگ است که جاذبه های گردشگری آن به طور کلی با بقیه نقاط کشور فرق دارد و توصیه می گردد برای گشت و گذار در این استان و خصوصا در چابهار از لیدر های محلی یاری بگیرید تا هم از خطرات احتمالی و بلایای طبیعی که از وجود آن بی خبرید در امان باشید و هم به صنعت گردشگری منطقه یاریی نموده باشید. برای دسترسی به تالاب لیپار باید به وسیله روستای رمین که در 15 کیلومتری چابهار است آغاز به حرکت کنید. دسترسی به روستا نیز به وسیله جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر امکان پذیر است.

موقعیت جغرافیایی تالاب لیپار در چابهار

تالاب لیپار یکی از جاذبه های خاص طبیعت ایران است که به علت رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه ها و تالاب ها متمایز شده است. این تالاب صورتی در تنگه و دره ای صخره ای مشرف به کوه، در جهت جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (15 کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در جهت جاده ساحلی چابهار- گواتر) قرار گرفته است.

علت صورتی بودن تالاب لیپار در چابهار

همانطور که گفتیم رنگ صورتی این تالاب به علت وجود فراروان پلانکتون های گیاهی است که در آن وجود دارد و به رنگ قرمز دیده می گردد. چیزی حدود 90 درصد از پلانکتون های گیاهی در این حوزه دیده می شوند. وفور مواد آلی و معدنی ای که به وسیله رودخانه و خورهای متصل به خلیج به این حوزه نیز راهنمایی می شوند. همین موضوع خود سبب افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در برخی از فصول می گردد، به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان های مونسون که از ویژگی های منحصربه فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون های گیاهی در ماه های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور) می گردد؛ این تعداد در آذرماه به حداکثر اندازه خود می رسد.

در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم که عامل اصلی آن گونه نوکتیلوکا میلیاروس است که در ماه های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می یابد. فرآیند رد تاید یا کشند قرمز از جمله فرآیند های بیولوژیکی در محیط های آبی است که به وسیله پلانکتون های گیاهی به وقوع می پیوندد و نقش عمده ای در زنجیره های غذایی و انرژی در اکوسیستم های آبی این منطقه دارد.

نتیجه گیری

سفر کردن بسیار لذت بخش است و افرادی که بسیار سفر می نمایند می دانند که در سفر فرصت آموختن و تماشا و لمس کردن قدرت طبیعت بسیار است و روح انسان تنها با قرار گرفتن در طبیعت به آرامش خواهد رسید. بندر چابهار نیز یکی از بکر ترین و عجیب ترین منطقه ها کشور است که هر انسانی حداقل یک بار باید به تماشای آن برود و چه بسا که دیگر نتواند از آن دل بکند! فرصت تماشای غروب خورشید و انعکاس آن در آب های صورتی دریاچه لیپار معجزه ای است که در معدودترین دریاچه های دنیا رخ می دهد و خوشبختانه ما در کشور خود از آن بهره مندیم.

بسیار به تمام عزیزانی که این مطلب را مطالعه کردند توصیه می گردد که سفر به چابهار را در فهرست اولویت های مسافرتی خود قرار دهند و از منظره ها زیبا، خالص و بکر آن لذت ببرند. بعلاوه توصیه می گردد در سفر به چابهار از غذاهای محلی و صنایع دستی مردم این بندر تماشا کنید و اگر تمایل داشتید شبی را در اقامتگاه های بوم گردی منطقه چابهار بگذرانید تا با فرهنگ و آداب و رسوم مردم عزیزمان در این نقطه بیشتر آشنا شوید و تجربه یک سفر خاطره انگیز را در زندگی خود ثبت کنید.

سوالات متداول

  • برترین موقع برای بازدید از دریاچه لیپار چه زمانی است؟

برترین زمان سفر به تالاب لیپار چابهار از اواسط زمستان تا فصل بهار است که دریاچه در پرآب ترین حالت خود می باشد.

  • آیا صورتی بودن آب دریاچه لیپار واقعی است؟

بله؛ تالاب لیپار به خاطر وجود بسیاری از پلانکتون و جلبک ها و بعلاوه به علت واکنش های طبیعی به رنگ قرمز و صورتی دیده می گردد.

  • آدرس دریاچه صورتی کجاست؟

ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 15 کیلومتری شرق چابهار، جهت جاده ساحلی چابهار به گواتر، نزدیک روستای رمین.

  • جاذبه های گردشگری دریاچه لیپار چیست؟

پس از تماشای دریاچه صورتی و لذت بردن از آن، می توانید به کپرهای بومی ها در اطراف دریاچه سری بزنید و از صنایع دستی تماشا کنید و غذاهای محلی را امتحان کنید و در صورت تمایل از فروشندگان محلی برای عزیزان خود سوغاتی و یادگاری بخرید.

منبع: الی گشت

به "تالاب لیپار دریاچه صورتی ایران در شهر چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب لیپار دریاچه صورتی ایران در شهر چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید