تصاویر ، تالاب صورتی چابهار ؛ مجذوب کننده و دلفریب خوابیده در دامن مَکُّران

به گزارش طراحی وبسایت، دریاچه و تالاب صورتی لیپار در 20 کیلومتری شرق چابهار در مسیر ساحلی جاده رمین به بریس این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان جاذبه ای شگفت انگیز، زیبا و تماشای در نوار ساحلی مَکُّران برای گردشگران و مسافران است که سالانه هزاران دوستدار طبیعت از آن تماشا می نمایند.

تصاویر ، تالاب صورتی چابهار ؛ مجذوب کننده و دلفریب خوابیده در دامن مَکُّران

به گزارش طراحی وبسایت، دریاچه صورتی لیپار از جاذبه های شگرف چابهار محسوب می گردد و علاوه بر زیبایی های رنگ صورتی و فراوری نمک، محل تجمع انواع پرندگان و لاک پشت هاست.

تالاب لیپار در دوطرف جاده چابهار- بریس واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب و همجوار بودن جاده ساحلی روزانه صدها توریست و افراد محلی از آن تماشا می نمایند.

توریستان با حضور در تالاب و دریاچه صورتی می توانند نمک خوراکی، دارویی و انواع صنایع دستی ساخت دستان هنرمند زنان ساکن در روستای کیژدپ لیپار را خریداری و به عنوان سوغات ببرند.

لیپار نیز مانند دیگرتالاب ها زیست بوم و پوشش گیاهی ویژه ای دارد. در تالاب و پیرامون آن می توان گونه های بلوط و گزنه را دید که رویش برخی از آنها در آب چشم انداز زیبایی را خلق می نماید. علاوه بر این پنبه های وحشی در اطراف لیپار می رویند که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می نمایند.

این زیست بوم بعلاوه موجب شده تا حیات جانوری نیز در کنار لیپار شکل گیرد. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است.

در این منطقه تالاب های دیگری نیز وجود دارند که اغلب آنها بر اثر جزر و مد دریا به وجود آمده است. به همین خاطر، لیپار تنها تالاب منطقه نیست و تالاب دشتار ازجمله آنهاست که در نزدیکی های لیپار واقع شده و مورد توجه توریستان است. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوان مجرد اطلاق می گردد.

لیپار تنها دریاچه صورتی در جهان نیست و نمونه های مشابه دیگری در برخی نقاط جهان مانند گیبسون در استرالیا، روسیه، سنگال، بولیوی و اسپانیا نیز وجود دارد.

اکنون اغلب توریستان و طبیعت دوستانی که تمایل دارند دورترین نقطه شرقی ایران یعنی گواتر در ساحل دریای عمان را ببینند لیپار را خوب می شناسند و هنگام رفتن به گواتر حتما در ساحل این تالاب که در تنگه و دره ای صخره ای واقع شده توقف می نمایند. برای رسیدن به تالاب لیپار باید وارد جاده بسیار زیبای چابهار به گواتر شد. لیپار در 15 کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار گرفته است.

در این مسیر بعلاوه می توان به تماشای درخت انجیر معابد و ساحل فوق العاده زیبای رمین هم رفت و لانه های پرشمارخرچنگ ها را نیز از نزدیک دید.

در بیشتر روزهای سال هم تعدادی از زنان و مردان محلی در ساحل لیپار بازارچه ای دایر می نمایند و کالاهایی همانند فراوریات صنایع دستی، انواع صدف های صید شده و محصولات کشاورزی خود را به توریستان می فروشند.

از آنجا که وجود پلانگتون های گیاهی در آب های شور موجب می گردد تا رنگ آب تغییر کند، پلانگتون موجود در تالاب لیپار هم باعث شده تا آب این دریاچه در برخی ماه های سال به رنگ صورتی دربیاید که همین موضوع تالاب لیپار را به یکی از دریاچه ها و تالاب های رنگی جهان تبدیل نموده است.

پلانگتون های گیاهی و مواد عالی فراوانی در فصل مونسون که فصل طوفان های دریایی است، وارد این تالاب می شوند. معمولا مونسون از اواسط خرداد آغاز می گردد و تا اواسط شهریور ادامه دارد. در این زمان آن قدر پلانگتون وارد تالاب می گردد که براثر واکنش ها باعث تغییر رنگ آب تالاب به صورتی می شوند. البته باید گفت بارندگی های شدید نیز موجب پرآبی تالاب می شوند.

لیپار در همه فصول سال رنگی نیست اگر می خواهید رنگ صورتی آب های آن را ببینید، بهتر است زمستان را برای تماشای این تالاب کم نظیر انتخاب کنید.

دریاچه صورتی لیپار چابهار جاذبه ای زیبا و تماشای

رئیس اداره محیط زیست چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نامگذاری این دریاچه به نام دریاچه صورتی به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی زیاد و غنی بودن آب منطقه از مواد آلی و معدنی است که به وسیله رودخانه لیپار به این حوزه راهنمایی می گردد.

اشرفعلی حسینی اضافه کرد: رنگ آب دریاچه لیپار ملقب به دریاچه صورتی در تابستان و با گرم شدن هوا تبدیل به قرمز و صورتی می گردد.

وی اضافه کرد: عوامل و جریانات دریایی حاصل از طوفان های مونسون نیز سبب افزایش بیش از حد پلانکتون های گیاهی در این دریاچه می گردد.

رئیس اداره محیط زیست چابهار وجود انواع پرندگان، لاک پشت های سبز، دلفین ها در گواتر و بریس، بنادر صیادی و توریستی، ساحل شنی، ماسه ای و صخره ای در سواحل چابهار و دشتیاری را از جاذبه های مهم توریستی برای مسافران داخلی و خارجی مطرح کرد.

وی اعلام کرد: بیش از 700 منطقه تفریحی، طبیعی، تاریخی و توریستی سواحل مَکُّران در محدوده چابهار از گواتر تا زرآباد و یکی از 10 نقطه مهم راهبردی جهان آماده استقبال و پذیرایی از توریستان داخلی و خارجی است.

حسینی توضیح داد: وجود آب و هوای مطلوب، سواحل و چشم اندازهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن و ده ها جاذبه دیگر؛ چابهار را به مقصدی شایسته و مناسب برای توریستان داخلی و خارجی تبدیل نموده است.

وی اضافه کرد: چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار، پلان، سه بخش مرکزی، پیرسهراب و پلان تشکیل شده است.

تالاب صورتی چابهار ثبت ملی شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و توریستی منطقه آزاد چابهار گفت: تالاب صورتی چابهار معروف به دریاچه لیپار خرداد پارسال در لیست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

طاهره شهرکی اظهارداشت: تالاب صورتی لیپار یکی از جاذبه های طبیعت ایران و جنوب سیستان و بلوچستان است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه ها و تالاب ها متمایز شده است.

به گفته وی، این تالاب در تنگه و دره ای صخره ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر صیادی بریس در ساحل دریای عمان (15 کیلومتری شرق چابهار) واقع شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و توریستی منطقه آزاد چابهار اعلام کرد: تالاب های بسیاری در جهان وجود دارند که از نظر زیست محیطی محلی برای بسیاری از گونه های جانوری ازجمله فلامینگوها و لک لک ها به شمار می روند اما برخی از این تالاب ها به دلیل رنگ خاص خود از دیگر تالاب های رنگی، متمایز شده اند.

وی ادامه داد: آب تالاب لیپار به دلیل وجود باکتری ها و پلانکتون های گیاهی به رنگ صورتی است و جزو شورترین آبگیرها به شمار می رود به گونه ای که ساحلی از نمک، آن را احاطه نموده است.

شهرکی گفت: پرونده ثبت این اثر طبیعی بعد از طی کردن روند آنالیز در شورای ثبت میراث فرهنگی استان و شورای ثبت بناها و آثار طبیعی کشور و تایید نهایی، حکم آن به وسیله وزیر میراث فرهنگی به استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ابلاغ شده است.

به گفته وی، این اتفاق، باعث حفاظت و معرفی بیشتر این اثر می گردد و مقدمه ای برای ثبت منظر این دریاچه در لیست آثار طبیعی جهانی خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، تالاب صورتی چابهار ؛ مجذوب کننده و دلفریب خوابیده در دامن مَکُّران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، تالاب صورتی چابهار ؛ مجذوب کننده و دلفریب خوابیده در دامن مَکُّران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید