حداقل هزینه ساخت مسکن، متری 9.5 میلیون تومان! ، وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کند

به گزارش طراحی وبسایت، سرپرست بانک مسکن اعلام نموده است قیمت نو ساخت واحد های مسکن ملی حدود 6.5 میلیون تومان برای هر متر است. این در حالی است که پیش از این رئیس انجمن انبوه سازان از موافقت وزارت راه با قیمت 10 میلیون تومانی ساخت نهضت ملی مسکن خبر داده بود.

حداقل هزینه ساخت مسکن، متری 9.5 میلیون تومان! ، وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کند

به گزارش تجارت نیوز، سرپرست بانک مسکن در خصوص قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن گفته است: قیمت تازه ساخت حدود 6.5 میلیون تومان است.

او بعلاوه در خصوص جزئیات فرمول تازه توضیح داده است: قرار شده وزارت راه و شهرسازی جزئیات را ابلاغ کند که بر اساس آن قیمت ساخت 4.5 میلیون تومانی ساخت واحد های نهضت ملی مسکن افزایش می یابد.

باید اشاره داشت که پیشنهاد قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان برای هر متر مسکن ملی که در ابتدای آغاز این پروژه مطرح شده بود، برای انبوه سازان آنقدر مجذوب نماینده نبود تا آن ها را به ساخت واحد های مسکونی پروژه نهضت ملی مسکن بکشاند. اما حالا این افزایش قیمت می تواند محرکی در جهت ورود آن ها به پروژه باشد؟

قیمت ها هر سه ماه یک بار تعدیل شوند

محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان در این خصوص گفت: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اساسا این قیمت هایی که اعلام می گردد فقط صرف یک عدد و رقم نیست. یعنی بر اساس آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده در بازه های زمانی سه ماهه با توجه به تعدیل هایی که در قیمت های مصالح و دستمزد ها صورت می گیرد معین می گردد.

او ادامه داد: قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان متعلق به یک دوره زمانی خاص بوده و متناسب با یک شاخص سه ماهه ای که در سال 1400 مشخص شده و شاخص مبنای آن سال بوده است مطرح شده بود.

مرتضوی بعلاوه توضیح داد: با توجه به اینکه این تعدیل ها هر سه ماه یک بار به وسیله سازمان برنامه و بودجه منتشر می گردد، خواه ناخواه با توجه به تورم مصالح و دستمزد ها قیمت ها اصلاح خواهد شد. این موضوعی نیست که احتیاج به دخالت وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و سازمانی که در حوزه قیمت گذاری و ارائه قیمت ها سازمان برنامه و بوجه مشخص نماینده است.

او ادامه داد: طبیعتا در قرارداد هایی نیز که در سال های گذشته یا همین امسال منعقد شده به این شاخص های تعدیل سه ماهه کاملا توجه شده است. اینکه وزارت راه و شهرسازی حالا اعلام می نماید قیمت را 6 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته است باید آنالیز گردد که این مبلغ آیا با در نظر گرفتن همه تعدیل هایی است که باید تا امروز محاسبه می شده یا آنکه آن قیمت پایه را وزارت راه و شهرسازی تغییر داده است. این دو مفهوم کاملا فرق دارد.

تغییر قیمت پایه گامی در جهت به روزرسانی قیمت ها

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در خصوص تغییر قیمت پایه بیان نمود: اگر قیمت پایه را وزارت راه و شهرسازی از چهار میلیون و 500 هزار تومان به 6 میلیون و 500 هزار تومان افزایش داده باشد این گامی در جهت به روزرسانی قیمت ها و فاصله گرفتن از قیمت های دستوری و تکلیفی است که قطعا می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت پروژه ها داشته باشد؛ بعلاوه انبوه سازان نیز از پروژه های موجود استقبال می نمایند و به صورت موثر وارد طرح نهضت ملی مسکن می شوند.

او ادامه داد: اما اگر در هر حالت مبنا چهار میلیون و 500 هزار تومان است و تعدیل ها تا امروز تاثیر خود را روی چهار میلیون و 500 هزار تومان گذاشته است و آنچه اعلام می گردد با توجه به شرایط روز قیمت های سال 1402 است، طبیعی است که تغییری نیز در روند پروژه ها دیده نخواهد شد. اتفاقی که افتاده است اتفاق خاصی نیست. کاری را که باید انجام می شده وزارت راه و شهرسازی با همان قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان انجام داده است.

مرتضوی توضیح داد: اگر قیمت پایه تغییر ننموده باشد اعمال تعدیل ها در این قیمت هیچ اتفاق خاصی را در پیش ندارد. پیش از این هم در قرارداد ها بوده و پیش بینی نیز شده بود؛ امروز دارد رسانه ای می گردد و اینکه با چه هدفی این کار انجام می گردد برای من هم مبهم است.

وزارت راه و شهرسازی باید شفاف سازی کند

رئیس کانون سراسری انبوه سازان بیان نمود: بنابراین ما این شفاف سازی را از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم که آیا تغییر قیمت، تغییر در قیمت پایه است یا برای اینکه مردم و متقاضیان هوشیار شوند تا ببینند با چه موضوعاتی طرف هستند صرفا تعدیل ها اعمال شده است؛ گفته اند اگر قرار است امروز با همان قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان قراردادی بسته گردد ارزش روز آن 6 میلیون و 500 هزار تومان می گردد. در این قضیه ابهام وجود دارد و باید شفاف سازی انجام گردد.

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای انبوه سازان مجذوب نماینده نیست

مرتضوی در خصوص مجذوب نمایندهیت مبالغ پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای انبوه سازان بیان نمود: تا این لحظه اعداد و ارقامی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اجرا شده است از هیچ مجذوب نمایندهیتی برای انبوه سازان برخوردار نیست. عقل و منطق می گوید که استان های مختلف کشور از شرایط متفاوتی برخودار هستند. در بسیاری از استان ها دستمزد ها بالاست؛ مثلا در بعضی استان های جنوبی دستمزد ها تا سه برابر استان های مرکزی است و این موارد تفاوت در قیمت تمام شده ساختمان را ایجاد می نماید.

او ادامه داد: بنابراین اساسا اینکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان قیمت پایه برای همه استان ها کشور این مبلغ را تعریف کند فاقد کار تخصصی است و نشان می دهد در اصل موضوع با یکدیگر اختلاف داریم.

او بیان نمود: آنچه در سازمان برنامه و بودجه تعریف می گردد این است که استان ها با یکدیگر تفاوت قیمت دارند و در لیست بهایی که هر ساله سازمان برنامه و بودجه منتشر می نماید این تغییرات به وضوح مشاهده می گردد، ولی متاسفانه مسئولان وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجهی ندارند.

ساخت هر متر مسکن چقدر هزینه دارد؟

رئیس کانون سراسری انبوه سازان بعلاوه در خصوص میانه قیمت ساخت حقیقی هر متر از واحد های مسکن ملی توضیح داد: با توجه به توضیح خدماتی که در قرارداد های طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده است، به طور میانه مبلغ 9 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت روزی است که عقد قرارداد با آن انجام می گردد. البته همان طور که گفته شد این قیمت، قیمت میانه است و در بعضی استان ها می تواند پنج تا 10 درصد کمتر باشد و در بعضی استان ها نیز می تواند تا 20 درصد افزایش پیدا کند.

منبع: فرارو

به "حداقل هزینه ساخت مسکن، متری 9.5 میلیون تومان! ، وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل هزینه ساخت مسکن، متری 9.5 میلیون تومان! ، وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید