خوشمزه هایی از آذربایجان

به گزارش طراحی وبسایت، غذاهای محبوب آذربایجان

با توجه به این که فرهنگ و زبان کشور آذربایجان ریشه ای ترکی دارد، این امر که غذاهای این کشور نیز به شدت از ترکیه تاثیر پذیرفته باشند چندان عجیب نیست. دونر کباب ها در خیابان های باکو بسیار مرسوم هستند و به قدری می توانید آن ها را در این مکان بیابید که ممکن است فکر کنید ریشه ای آذربایجانی دارند. به طور کلی آذربایجانی ها غذاهایی را که با گوشت تهیه می شوند زیاد مصرف می نمایند که البته انتخاب گوشت به عنوان غذای اصلی و مصرف زیاد شیرینی ها می تواند ریشه در آب و هوای این منطقه داشته باشد. با خبرنگاران همراه باشید و با چند نوع خوراکی این کشور همسایه مان آشنا شوید:

خوشمزه هایی از آذربایجان

دوگا (Dovga)

این غذا یک سوپ گرم است که از ماست تازه، خیار، پیازچه و در برخی از موارد اندکی گوشت چرخ نموده تهیه می شود. این غذا در اصل قرار است تا یک پیش غذا باشد ولی می توان از آن به عنوان یک ناهار سبک نیز استفاده کرد.

مانتی (Manti)

این غذا در حقیقت نوعی غذای شبیه به راویولی های (یک نوع غذای لقمه ای پیچیده شده در خمیر) سبک ترکی است که با گوشت بره پر شده است. این وعده غذایی با ماست سرو می شود و اگر خوش اقبال باشید نیز مقداری سس فلفل نه چندان تند نیز به همراه آن وجود دارد. این وعده غذایی بسیار لذیذ است.

قطاب (Kutab)

این غذا با قطابی که در نظر ما ایرانی ها به عنوان یک شیرینی شناخته می شود فرق دارد. این قطاب به نوعی یک پنکیک است که انواع مختلفی دارد و با گوشت یا اسفناج یا سبزیجات دیگر پر می شود. این غذا به تنهایی بسیار لذیذ است ولی اگر به چودو پچکا (Chudo Pechka) بروید می توانید خلاقیت به خرج داده و این مواد سبز خوشمزه را با باقلیجان (بادمجان و سیری که در خامه ترش خوابانده شده اند) ترکیب کنید و لقمه آذربایجانی شخصی خود را ایجاد نمایید.

حلوای شکی (Sheki Halva)

این حلوا با حلوای سنتی و خشکی که ما به آن عادت داریم فرق دارد و در بخش های مختلف این کشور، انواع متفاوتی از آن وجود دارند. این حلوا شبیه به نوعی از شیرینی پای است که دارای لایه های تردی است که از یک شربت شیرین پر شده اند.

باقلوا

علی رغم این که ریشه باقلوا به ترکیه بازمی شود ولی بازهم این شیرینی راه خود را به باکو یافته است و تعدادی از برترین باقلواها را می توان در شیرینی سرای ترکیه ای محلی گول اوغلو (Gulluoglu) یافت. این شیرینی که به صورت استوانه ای پیچیده می شود، انواع مختلفی دارد و معمولا با مغز پسته، پر شده است. باقلوا بیش از حد شیرین نیست، به شدت تازه و خوشمزه و البته بسیار اعتیادآور است.

پیتی (Piti)

سیب زمینی، نخود، سبزیجات و گوشت گوسفندی چرب به همراه گوجه تازه و زعفران پخته می شوند تا این غذا به وجود بیاید. در این غذا باید مانند آبگوشت ابتدا نان را در آب غذا تکه تکه نموده و خیساند و پس از خوردن نان، گوشت و مواد به جای مانده را به خوبی کوبید و کوبیده ایجاد شده را خورد.

منبع: الی گشت

به "خوشمزه هایی از آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه هایی از آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید