در اولین مسابقه سرعت سال چه گذشت؟
به گزارش طراحی وبسایت، بعد از نزدیک به دو سال دوری، هواداران و علاقمندان به مسابقات اتومبیلرانی ریس (سرعت) بالاخره فرصت پیدا کردند در نخستین مسابقه فصل تازه، تماشاگر مسابقه ای پرهیجان و مجذوب کننده باشند. آدینه 23 اردیبهشت و در یک هوای پاک بهاری، مسابقات اتومبیلرانی سرعت با شرکت 80 راننده در 8 کلاس انجام گرفت.

راند اول این مسابقه به نوعی شروعگر بقیه مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری هم بود و به همین علت از اهمیت خاصی برخوردار شد. تیم تازه برگزاری مسابقه در کمیته ریس با دقت بسیار کوشش کردند که در بحث نظم و ترتیب، اتفاق تازه ای رخ دهد و نهایتا نیز این خواسته قدیمی محقق شد و مسابقه تقریبا سر موقع شروع شد و با اینکه در اواخر مسابقه، وزیر ورزش و همراهان نیز در پیست آزادی حاضر شدند، به موقع هم به خاتمه رسید.
بعد از انجام تایم گیری در روز چهارشنبه، رانندگان در 8 کلاس برای روز مسابقه آرایش گرفتند و کلاس ها به این ترتیب برگزار شدند: 206 مقدماتی، پراید اختصاصی، بی پی اختصاصی، 206 اختصاصی، پراید جی تی، 1600 جی تی، توربو و نهایتا 2000 جی تی.
در مسابقه دور اول ترکیبی از راننده های باتجربه، تازه وارد و جوان حضور پیدا کردند و نام های مشهوری چون نادر جعفری، شروین یگانه، شایان افتخاری، محمد مهری و … نیز پا به رقابت گذاشتند. با حضور رانندگان از استان های مختلف و تماشاگرانی که تقریبا سکوها را پر کردند، مسابقات در کلاس های مختلف با هیجان زیادی انجام گرفت.
کلاس اول که با حضور راننده های تازه وارد به مسابقات ریس تشکیل شد در راستا کوتاه تر انجام گرفت و نسیم راشدی به مقام نخست رسید. در کلاس پراید اختصاصی نیز رقابت خوبی با حضور مدعیان شکل گرفت و بعد از چند تعقیب و گریز نهایتا سپهر آجودانی بلندقامت برنده بیرون آمد. کلاس BP با حضور خودروهای قدرتمندتر رفته رفته هیجان را به اوج رساند و بعد از درگیری های متعدد و برخورد شدید و ضعیف بین چند خودرو نهایتا با رجحان علی شیرزاد به خاتمه رسید.
یکی دیگر از اتفاقات مهم در این مسابقه اهدای کاپ و جوایز برندگان در خاتمه برگزاری هر کلاس بود که با خلوت نگه داشتن سکو در این مراسم، شکل تازه و بسیار خوبی به مسابقات داد و رانندگان به سوژه اصلی دوربین ها تبدیل شدند و پای سکو هم مصاحبه تلویزیونی با راننده ها، آن ها را بسیار راضی و شاد نموده بود. علاوه بر این، استفاده از تابلوهای زیبا برای برندگان هر مسابقه که الگوبرداری جالبی از مسابقات برتر جهان مثل فرمول یک بود، جلوه خاصی به قاب بندی این مسابقات بخشید.
رقابت در پنج کلاس بعدی نیز با شور و هیجان زیادی دنبال شد و در کلاس 206، باز هم این شروین یگانه بود که از همان ابتدا گاز ماشینش را گرفت و تا خاتمه پیشتازی کرد و برنده شد. در کلاس پراید جی تی اما این مجتبی مهری بود که توانست از پس یک رقابت فشرده و پربرخورد به عنوان برنده بیرون بیاید.
کلاس 1600 جی تی هم شاهد رقابت سختی میان سه رقیب دیرین یعنی شروین یگانه، پرهام زربافی و شایان افتخاری بود که البته راننده باتجربه این کلاس یعنی شروین یگانه باز هم سکوی اول را از آن خود کرد و رقابت چهار نفر بعد از او برای قرار گرفتن روی سکو هیجان انگیز و نفسگیر از آب عایدی.
تازهترین آگهی های خودرو
پرقدرت ترین خودروها اما در کلاس توربو به میدان آمدند که کمی پیش از شروع آن، حمید سجادی وزیر ورزش و همراهان او نیز در کنار تماشاگران نشستند و شاهد دو کلاس از این مسابقات بودند.
در کلاس توربو نادر جعفری با ب ام و سرحال و پرقدرت خود مسابقه را از خط یک شروع کرد و با نمایشی خیره نماینده تا دور نهم به عنوان یکه تاز بلامنازع پیش راند. یک دور مانده به خاتمه این کلاس نادر جعفری دچار نقص فنی شد و با استفاده از تجربه خود مانع از بروز حادثه شد اما ناچارا از مسابقه بیرون رفت و در حالی که دو سه خودرو دیگر نیز به خاطر نقص فنی نتوانستند به خط خاتمه برسند، محمد جواد نتاج برنده این کلاس بسیار مجذوب نماینده شد.
نکته آموزنده این مسابقه حضور محمد رضا محرابی به عنوان نفر سوم روی سکو بود که نخستین تجربه خود را در این کلاس پشت سر گذاشت و ثابت کرد که در ورزش باید تا آخرین لحظه به رقابت ادامه داد!
بعد از اهدای جوایز از سوی وزیر و چند پیش کسوت در کلاس توربو، نوبت به جنجالی ترین کلاس یعنی 2000 جی تی رسید که با حضور پرتعداد رانندگان و رقابت سخت میان پنج راننده صورت گرفت. شروین یگانه که با ثبت زمانی عالی در روز تایم گیری در خط یک قرار داشت در سه دور اول پیشتاز ماند اما به علت گرم شدن ترمزهایش ناگهان از راستا سرعتی خود فاصله گرفت و وقتی به میانه پیچ دوم و سوم رسید در جمع تعقیب نمایندگانش که محمد مهری، پرهام زربافی و مجتبی مهری بودند گرفتار شد و در دو دور بعدی هم بر اثر برخورد خودرو مجتبی مهری با او، پیشتازی را از دست داد. رقابت در چند خودرو جلودار به شدت بالا گرفت و مجتبی مهری نیز به خاطر تخلف از پیست اخراج شد و در نهایت پرهام زربافی با حفظ پیشتازی و کنترل فنی خودرو توانست سکوی اول را از چنگ بقیه خصوصا شروین یگانه خارج کند و اول گردد.
اتفاقات این مسابقه و البته ماجراهایی که در کلاس 206 اختصاصی روی داد باعث اعتراض چند راننده شد که تیم مارشال ها و مدیر مسابقه قول دادند به آن رسیدگی نمایند و در عین حال اعلام کردند که ممکن است در بعضی کلاس ها نتایج نهایی تغییر کند. حضور وزیر ورزش در این مسابقه البته دو دستاورد برای فدراسیون نیز داشت که یکی دستور برای تامین نور برای استفاده از پیست در شب ها بود و دیگری احداث ساختمان برای فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری که اتفاق مهمی می تواند برای این نهاد باشد.
لیست برندگان راند اول مسابقات اتومبیلرانی سرعت در فصل تازه نیز به این توضیح است:
کلاس 206 مقدماتی
- عبدالعزیز راشدی
- امین شیرالی پور
- میلاد فتاحی
کلاس پراید اختصاصی
- سپهر آجودانی
- علی فاضلی
- مهیار کمایی
کلاس BP اختصاصی
- علی شیرزاد
- سعید صادقی ژاله
- علیرضا مبارکی
کلاس 206 اختصاصی
- شروین یگانه
- شایان افتخاره
- اصغر خداداد
کلاس پراید GT
- مجتبی مهری
- سجاد علما
- محسن صمدی
کلاس GT1600
- شروین یگانه
- پرهام زربافی
- شایان افتخاری
کلاس توربو
- محمدجواد نتاج
- امیرکیا زمانی
- محمدرضا محرابی
کلاس GT2000
- پرهام زربافی
- شروین یگانه
- محمد مهری