قدیمی ترین درخت دنیا کجاست؟

به گزارش طراحی وبسایت، حتماً می دانید که با شمردن حلقه های یک درخت می توانید سن آن را تشخیص دهید. بعلاوه می دانید که سن بعضی درختان به هزاران سال می رسد. بله، درختانی هستند که ظهور و سقوط جوامع و امپراتوری ها را دیده و پابرجا مانده اند. در این مطلب، با قدیمی ترین درخت دنیا آشنا می شوید.

قدیمی ترین درخت دنیا کجاست؟

به گزارش فرادید، قدیمی ترین درخت شناخته شده در دنیا به قدری محافظت شده است که جای دقیق آن را به بازدیدنمایندگان نمی گویند.

پیرترین درختان دنیا

یک درخت کاج زبره 4853ساله معروف به Methuselah در جنگل کاج باستانی Bristlecone در کوه های سفید در شرق کالیفرنیا

متوشالح (Methuselah) قدیمی ترین درخت زنده دنیا است که گفته می گردد 4855 سال سن دارد. سازمان جنگل های ایالات متحده به بازدیدنمایندگان محل دقیق متوشالح را نمی گوید. این کار برای محافظت از درخت در برابر گردشگران انجام می گردد که در غیر این صورت ممکن است به آن آسیب برسانند و ریشه هایش را ضعیف نمایند.

یکی دیگر از کاج های بی نام دیگر که در جنگل ملی اینیو یافت می گردد، احتمالا حتی از متوشالح هم قدیمی تر است. دانشمندانی که در آزمایشگاه تحقیقات حلقه های درختی کار می نمایند نتوانسته اند هسته این درخت بی نام را پیدا نمایند، اما تصور می گردد سن آن بین 4800 تا 4900 سال باشد.

سرو ابرکوه

سرو ابرکوه با قدمت دست کم 4000 سال در استان یزد ایران است. درخت سرو یکی از آثار ملی این کشور است و به احتمال زیاد در نوع خود قدیمی ترین نمونه زنده در سراسر آسیا است.

لنگرنیو یوو

گفته می گردد سرخدار لنگرنیو یوو واقع در روستای لنگر نیو در شمال ولز دست کم 4000 سال قدمت دارد و در یک قبرستان کوچک است. ظاهرا این سرخدار باستانی هنوز در حال رشد است. این درخت به عنوان یکی از 50 درخت بزرگ بریتانیایی در بریتانیا شناخته می گردد.

شایان ذکر است که سن هر دو درخت سرخدار لنگرنیو و سرو ابرکوه از نظر علمی ثابت نشده است. آن ها می توانند جوان تر از آنچه گفته شده یا حتی مسن تر باشند.

آلِرسِ میلِناریو

سن درخت آلیِرسِ میلِناریو مورد بحث است و بین 2400 تا 5484 سال تخمین زده شده است. ممکن است این درخت، قدیمی ترین درخت دنیا باشد، اما سن بالای آن بر اساس مدل سازی رایانه ای تخمین زده شده، بنابراین تقریباً غیرممکن است که بتوانیم سن دقیق آن را معین کنیم. نام دیگر این درخت سرو پاتاگونیا Gran Abuelo به معنای پدربزرگ است. این درخت در پارک ملی Alerce Costero در شیلی است.

سرو طاس BLK 227

سرو طاس با نام به یاد ماندنی BLK 227 حدود 2629 سال سن دارد (سال 2018 دست کم 2624 سال سن داشت). این درخت باستانی را میتوان جایی در رودخانه بِلَک در کارولینای شمالی یافت. با این حال، قبل از اینکه برای بازدید از این درخت کهنسال راهی کاروینای شمالی شوید، بدانید که مکان دقیق آن به منظور محافظت از آن، فاش نشده است.

پرومتئوس

گمان می رود پرومتئوس قدیمی ترین درخت تاریخ باشد. سال 1964 زمانی که قطع شد، دست کم 4900 سال سن داشته است. این درخت از نژاد کاج زبره قبلاً در پارک ویلرِ حوضه بزرگ نوادا بود و به وسیله دونالد آر کری جغرافیدان قطع شد. او مجوز این کار را داشت و آن موقع 4862 حلقه کنده آن را (که از پایه درخت نبود) شمرده بود. بنابراین تخمین زده می گردد پرومتئوس در زمان قطع شدن، حداقل 4900 سال سن داشته است.

منبع: فرارو

به "قدیمی ترین درخت دنیا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین درخت دنیا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید