ماجرای پرفراز و نشیب توسعه Dead Island 2؛ عرضه بازی پس از 9 سال

به گزارش طراحی وبسایت، یکی از بازی هایی که در گذشته خود را با تریلرش بر سر زبان ها انداخت، جزیره مردگان (Dead Island) بود. این بازی در مراسم E3 2006 به وسیله استودیوی Techland معرفی گردید. استودیویی که در آن موقع بیشتر به خاطر توسعه سری Call of Juarez شناخته شده بود. بازی با تاخیرهای قابل توجهی روبرو شد تا اینکه در نهایت با یک تریلر تکان دهنده توجه همه را به خود جلب کرد. این تریلر با جلوه های ویژه کم نظیر، با نشان دادن سرنوشت وحشتناک یک خانواده به همراه یک موسیقی متن غمگین، تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین تریلرهای تاریخ بازی های ویدیویی شد.

ماجرای پرفراز و نشیب توسعه Dead Island 2؛ عرضه بازی پس از 9 سال

بازی البته هیچ شباهتی به این تریلر نداشت اما یک موفقیت تجاری برای استودیوی تک لند و ناشر بازی یعنی کمپانی دیپ سیلور (Deep Silver) بود. جزیره مردگان بیش از پنج میلیون نسخه فروخت و طبیعتا ناشر بازی در پی بازی های بیشتری از این سری بود. با این حال، تیم سازنده بازی برنامه های دیپ سیلور را به میزان کافی بلندپروازانه نمی دانست. از طرفی دیپ سیلور نیز به نوبه خود گمان می کرد که تک لند بیش از حد جاه طلب است.

به جای ساخت Dead Island 2، بیشتر اعضای تیمی که روی بازی نخست کار نموده بودند، به پروژه دیگری پیوستند که در نهایت به بازی Dying Light ختم شد. این در حالی بود که استودیوی تک لند تیم دیگری را موظف به ساخت Dead Island: Riptide کرد. اثری که دو سال پس از بازی نخست عرضه شد و با نقدهای ضد و نقیضی روبرو شد. این بازی انتها ارتباط تک لند با این سری بود.

ماسیج بینکوفسکی (Maciej Binkowski)، طراحی بازی استودیوی تک لند، در سال 2014 طی مصاحبه ای گفت:

در سال 2014، دیپ سیلور خاطرنشان کرد که Dead Island 2 در استودیوی آلمانی یاگر (Yager) که بیشتر برای ساخت Spec Ops: The Line شناخته می گردد، در دست توسعه است. این استودیو سعی کرد که در مراسم E3 2014 با یک تریلر سر و صدای زیادی به پا کند. تریلر منتشر شده اگرچه مانند تریلر نسخه اول تکان دهنده نبود اما حس و حالی کمیک بوکی به بازی داد که با گیم پلی آن هماهنگ تر به نظر می رسید.

با این حال همکاری این دو شرکت زیاد طول نکشید. در جولای 2015، دیپ سیلور و یاگر خاطرنشان کردند که راه خود را از یکدیگر جدا می نمایند. تیمو اولمان (Timo Ullmann)، مدیر عامل استودیو در آن موقع در بیانه ای گفت:

جالب است بدانید که استودیوی یاگر در این برهه به مدت سه سال روی Dead Island 2 کار نموده بود و حتی به تکمیل بازی نزدیک شده بود. چند ماه پس از اعلام توقف همکاری با دیپ سیلور، اولمان بیشتر در خصوص تأثیر لغو بازی بر استودیو صحبت کرد. او بیان نمود:

لغو بازی ذکر شده در نهایت منجر به بسته شدن بخشی از این شرکت که به طور خاص روی بازی کار می کرد، شد. بیش از نیمی از کسانی که روی بازی کار می کردند، شغل خود را از دست دادند و بعضی دیگر به علت اینکه پروژه آن ها هرگز رنگ روشنایی را نخواهد دید، استودیوی یاگر را ترک کردند. اولمان ذر این باره گفت:

پنج سال پس از توقف همکاری استودیوی یاگر و دیپ سیلور، نسخه ای قابل تجربه از Dead Island 2 که به وسیله این استودیو در دست ساخت بود، به بیرون درز کرد و بسیاری بالاخره توانستند در قالب ویدیویی آن را مشاهده نمایند. این به وضوح اثری بود که می توانست عرضه گردد اما اوضاع بر وفق مراد یاگر پیش نرفت. البته در آن موقع، Dead Island پرفروش ترین آی پی تاریخ دیپ سیلور بود و چندین اسپین آف و بعلاوه دنباله ای از آن در دست ساخت بود. با توجه به این احتمالا دیپ سیلور شک و تردیدهایی در خصوص موفقیت اثر استودیوی یاگر داشته است. در واقع به نظر می رسد که این نسخه از Dead Island 2 چندان مشکل خاصی نداشته اما این احتمال می رفته که یک Riptide دیگر باشد و طبیعتا دیپ سیلور قصد نداشته چنین ریسکی کند.

در مارس 2016، اعلام شد که استودیوی بریتانیایی سومو دیجیتال (Sumo Digital) توسعه بازی را بر عهده خواهد گرفت. پل پورتر (Paul Porter)، مدیر اجرایی سومو، طی بیانیه ای خاطرنشان کرد:

این استودیوی بریتانیایی موظف شد تا با وام گرفتن از پایه های اثری که یاگر در حال ساخت آن بود، بر اساس انتظارات دیپ سیلور عمل کند. با این حال در طول سه سالی که بازی در این استودیو در دست توسعه بود، اطلاعات کمی از بازی در دسترس بود. از طرفی برای حدود یک سال هیچ خبری از بازی منتشر نشد تا اینکه شایعات مربوط به مسائل توسعه منجر به انتشار بیانیه ای از دیپ سیلور در خصوص روند فراوری بازی شد؛ روندی که در سال 2018 هنگامی که یک اسپین آف موبایلی از این سری منتشر شد، تکرار گشت و سوالات بیشتری را در خصوص Dead Island 2 ایجاد کرد.

گزارش اقتصادی THQ در سال 2019 پایان به این شایعات انتها داد و معین شد که سومو دیجیتال دیگر روی بازی کار نمی کند. دیپ سیلور در خصوص اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده و اینکه آیا بازی را در یک یا پنج سال آینده عرضه می گردد یا خیر، اطلاعات خاصی منتشر نکرد و به نظر می رسد که حتی خود این شرکت هم در خصوص این سوالات پاسخی نداشت.

در این برهه، توسعه Dead Island 2 به یکی از استودیوهای داخلی کمپانی دیپ سیلور یعنی Dambusters سپرده شد. استودیویی که از اعضای استودیوی تعطیل شده Free Radical Design تشکیل شده است؛ استودیویی که سری Timesplitters را توسعه داده و اعضای آن از سازندگان قدیمی بازی GoldenEye 007 بوده اند. این استودیو در واقع ابتدا به وسیله کرایتک خریداری شد و به علت مسائل این کمپانی، در سال 2014 به دیپ سیلور فروخته شد. دیپ سیلور آن را منحل کرد و استودیویی تازه Dambusters شکل گرفت

اولین و تنها بازی عرضه شده این استودیو تا به امروز Homefront: The Revolution در سال 2016 بوده است. یک اثر تیراندازی و دنیا باز که به علت مسائل فنی گسترده در هنگام عرضه و غیره، به هیچ وجه نتوانست نظر بازیکنان و منتقدان را جلب کند. البته بازی برخلاف گفته بسیاری از بازیکنان، یک فاجعه تمام عیار نبود اما یک بازی باکیفیت نیز محسوب نمی گردد.

در ادامه پس از معرفی سومین توسعه دهنده Dead Island 2 در طی پنج سال، دیپ سیلور بار دیگر در خصوص روند توسعه بازی و زمان عرضه سکوت کرد. همین سکوت منجر به شایعاتی شده بود که البته بی علت نبودند. در نهایت، نوبت به تریلر دیگری رسید که یک بار دیگر کوشش کرد تا انتظارات را بالا ببرد و نسخه تازه بازی را معرفی کند. از طرفی پس از مدتی تریلر گیم پلی بازی نیز منتشر شد که به نوعی نشان داد که این بار احتمالا قرار نیست که استودیوی سازنده تغییر کند.

طبق منابع مختلف، به نظر می رسد که این پروژه در سال 2018 به Dambusters واگذار شده و کارگردان بازی، دیوید استنتون (David Stenton)، بیان نموده که بازی از ابتدا ساخته شده است. در حالی که این قضیه تعجب آور نیست، اما معین نیست که بعضی از المان های قبلی هنوز وجود دارند یا خیر. با این حال بزرگترین سوال همه این است که پس از این روند طولانی مدت توسعه، بازی چگونه خواهد بود؟

Dambusters و دیپ سیلور بدون شک با انتظاراتی روبرو هستند که برآورده کردن آن ها تقریبا غیرممکن است. شاید بازی چیزی باشد که در نهایت ارزش تمام تغییرات متحمل شده را داشته باشد یا شاید یک خرابه باشد که دیپ سیلور برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر می خواهد آن را بالاخره منتشر کند و بار آن را از روی دوش خود بردارد. در هر صورت بازی در 3 فوریه 2023 (14 بهمن 1401) برای کنسول های نسل هشتم و نهمی ایکس باکس، پلی استیشن و رایانه های شخصی عرضه خواهد شد.

منبع: PCGamer

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماجرای پرفراز و نشیب توسعه Dead Island 2؛ عرضه بازی پس از 9 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای پرفراز و نشیب توسعه Dead Island 2؛ عرضه بازی پس از 9 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید