مجلس و مسأله ایده حکمرانی

به گزارش طراحی وبسایت، افزایش 15 درصدی ثبت نام انتخابات مجلس، حضور محمدباقر قالیباف و غیبت بعضی چهره های شهیر سیاسی که اکنون نماینده مجلس هستند، بویژه علی لاریجانی و محمدرضا عارف، ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم را به یک خبر داغ سیاسی تبدیل کرد.

مجلس و مسأله ایده حکمرانی

به گزارش گروه رسانه های طراحی وبسایت، افزایش 15 درصدی ثبت نام انتخابات مجلس، حضور محمدباقر قالیباف و غیبت بعضی چهره های شهیر سیاسی که اکنون نماینده مجلس هستند، بویژه علی لاریجانی و محمدرضا عارف، ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم را به یک خبر داغ سیاسی تبدیل کرد. صرف نظر از نتایج آنالیز صلاحیت ها که تا 27 آذرماه اعلام خواهد شد، این پرسش اساسی مطرح است که خلاف فضای بشدت تلخ و نومیدانه پس از اعتراضات بنزینی که با سرخوردگی ناشی از قطعی یک هفته ای اینترنت همراه بود، چرا ثبت نام در انتخابات تا این اندازه شور و شعف ایجاد نموده است؟ آیا همین حضور و اقدام نشانه باطل بودن تصورات رایج از فضای عمومی جامعه نیست؟ مگر رسانه ها و فعالان سیاسی از کمرنگ شدن نقش مجلس در سیاست گذاری و راهبری کلان کشور سخن نمی گفتند؟

نگاهی به ثبت نامی ها نشان می دهد آنان 3 محور اساسی را دنبال می نمایند: عدالت، تغییر و قانون گرایی. ممکن است عدالت گویای 2 محور دیگر باشد اما مخالفت بنیادین با فرایند اداره کشور بویژه در قوه مجریه که فشار خردنماینده ای بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحمیل نموده، سبب شده کاندیداها از تغییر سخن بگویند و مجلسی طلب نمایند که برکنار از تصمیم گیری ها نباشد. بخش قابل توجهی از عدالتخواهی ظاهر شده در شعارهای کاندیداهای بویژه جوان به پتانسیل بی نظیر عدالت در رساندن جامعه به مطلوب دینی و انسانی بازمی گردد و بخش کوچک اما مهمی نیز به این موضوع بازمی گردد که کاندیداهای موسوم به عدالتخواه حتی اگر شمارشان اندک باشد اما از نظر رسانه ای، با اتکا به صفحات و حساب های رسانه های اجتماعی خود، توانسته اند موضوعاتی همچون فسادستیزی، انفعال های قانونی در برابر رانت خواری های پرفشار و آموزه هایی همچون تعارض منافع را در بدنه جامعه وارد نمایند و تأملات گروه هایی از طبقه متوسط همچون دانشجویان را برانگیزانند. تغییر هم پتانسیل جذب رأی دارد اما بسیار کلی است و ابهامات متعددی را موجب می گردد. درباره قانون گرایی نیز باید به همین نکته اشاره نمود.

تعیین است که تا شروع تبلیغات و روشن شدن مواضع و دیدگاه های کاندیداها در شهرها و استان های مختلف هنوز زمانی باقی مانده اما پیش از شروع این ماراتن سخت و نفسگیر، باید به آمار ثبت نامی ها نگاه مجددی داشته باشیم. بر اساس آمار، دو سوم نمایندگان مجلس در هر دوره تغییر می نمایند. در نتیجه یک چالش اساسی و جدی اینجاست که نمایندگان جدید که تجربه ای از کار سیاسی و فعالیت حقوقی مجلسی ندارند، تا بخواهند به این فضا و اقتضائات آن پی ببرند و در آن زیست فعالانه و مبتکرانه داشته باشند، نزدیک به یک سال از عمر مجلس خواهد گذشت. در نتیجه، باید تلاش کرد چهره ها و افرادی رأی آورند که خلاق، ایده پرداز و کوشا باشند. نزدیک انتخابات معمولا ویژگی ها و معیارهای متعددی درباره یک نماینده ایده آل در سطح جامعه منتشر می گردد. اما شرایط امروز کشور به گونه ای است که باید چالش را فراتر از دوگانه قدیمی و منسوخ تعهد، تخصص یا صالح مقبول، اصلح غیرمقبول برد. مهم ترین ویژگی نماینده ای که بتواند در تراز و وزانت و اعتبار و کسوت نظارت و تقنین کشور تحت تحریم و فشار اقتصادی اکنون قرار گیرد، برخورداری از ایده است.

برخلاف تصور رایج، تنها اداره کشور به دست قوه مجریه، ایده و دیدگاه و راه حل لازم ندارد، بلکه اینک مجلس نیز که فعالیت و وظیفه اش به هیچ عنوان از جنس اجرا نیست، باید طراح و راهبرداندیش باشد. شجاعت و تقوا ضروری است اما کافی نیست. نماینده ایده آل که البته نایاب و حتی کمیاب هم نیست، باید توانایی این را داشته باشد که ضمن نظارت همدلانه و نه حتی سخت گیرانه و انتقام جویانه، دولت را در زمینه های مختلف اقتصادی، اقتصادی و حتی رسانه ای و سیاسی کمک دهد. بسکمک از چهره ها و افرادی که در فضای مجازی و رسانه های جمعی سر و صدا می نمایند و حتی باید گفت شلوغ بازی می نمایند، در میدان عمل که نه، در عرصه طراحی و آنالیز هیچ نظر و دیدگاهی ندارند. ثبت نامی های جدید بویژه جوانان تحصیلنموده نقاد باهوش و خلاق و مبتکری که کم نیستند، نوپدیدهایی هستند که می توانند این خلأ جدی را در مجلس پر نمایند. از این نظر، می توان به مجلس یازدهم امید داشت و البته هشدار داد که استیضاح و استعفای رئیس جمهور، اگر چه می تواند جلب رأی کند اما به هیچ عنوان نمی تواند کشور را به پیش ببرد. پیش به سوی ایجاب، پیش به سوی طراحی و ساخت و پیش به سوی مجلسی که باید امید را زنده کند. به طرح و برنامه کار برآید، به فحاشی و لفاظی نیست.

منبع:وطن امروز

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مجلس و مسأله ایده حکمرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس و مسأله ایده حکمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید