12 تا از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا

به گزارش طراحی وبسایت، نقشه کشی مرزها کار سختی است. همه مرزهای بین المللی دنیا، ساده و به صورت خطوط مستقیم که کشورها را از هم جدا نمایند، نیستند. در واقع، یک نقشه سیاسی نشان می دهد که چقدر این مرزها پیچیده هستند و تماشا آن ها سخت است (البته گاهی هم آشکار هستند). شما کشورهایی را خواهید یافت که از همه طرف با کشورهای دیگر احاطه شده و همسایه هستند و کشورهایی که در دل کشورهای دیگر به چند بخش تقسیم شده اند. مرزهایی وجود دارند که با خط های کشیده شده، روستاها را جدا می نمایند. خط بین بلژیک و هلند حتی از خانه ها و کافه ها 29029 پا بالاتر از سطح دریا گذشته است. در ادامه مطلب، بعضی از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا که ممکن است در سرتاسر دنیا با آن روبرو شوید را می توانید ببینید. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای آشنایی بیشتر با زیباترین مرزهای بین المللی دنیا...

12 تا از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا

تقاطع گذشته و آینده کجاست

جزایر دایمید کوچک و دایمید بزرگ با مرزی دو و نیم مایلی از هم جدا شده اند. جزیره بزرگ در روسیه واقع شده است و غیر قابل سکونت است درحالی که جزیره کوچک متعلق به ایالات متحده است و حدود 150 نفر سکنه سرسخت و مقاوم دارد.

فضای بین دو جزیره دایمید، نه تنها یکی از زیباترین مرزهای بین المللی دنیا و غیرعادی ترین بلکه مرز بین المللی زمانی نیز هست. به نقل از Mental Floss، دایمید بزرگ یک روز جلوتر از دایمید کوچک است و مردم در دایمید کوچک می توانند آدینه خود را با تماشای مراسم آخر هفته در دایمید بزرگ بگذرانند!

یک درون بوم ایتالیایی که بیشتر سوییسی است

در این مکان، شاید در ابتدا فکر کنید که در شما در سوییس هستید: شهر کامپیونه د ایتالیا دارای کد تلفن سوییسی و جوابگوی اورژانس سوییسی است و از واحد پول فرانک سوییس استفاده می نماید. اما این یک بزرگترین درون بوم دنیالسوتو یک کشور با حکومت سلطنتی است که به طور کامل به وسیله آفریقای جنوبی احاطه شده است.

این بزرگترین درون بوم در روی زمین است. مساحت آن 11720 کیلومتر مربع و جمعیت حدود دو میلیون نفر است.

یک نقطه مرزی با چهار کشور

طبق گزارش ها، فقط یک مکان روی زمین واقع شده است که چهار کشور در یک نقطه هم مرز باشند. این نقطه چهارگانه (البته بعضی آن را دو نقطه دوگانه مرزی می دانند)، تقاطع کشورهای زامبیا، نامیبیا، زیمبابوه و بوتسوانا است و از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا به شمار می آید.

یک حفاظ طبیعی

بین کره شمالی و کره جنوبی یک حایل وجود دارد که به عنوان یک منطقه غیرنظامی شناخته می شود. بیش از نیم قرن از ایجاد آن در سال 1953 می گذرد و این بنا با عرض 2.5 مایل و طول 155 مایل، به یک حفاظ طبیعی تبدیل شده است. هر دو کشور کره برای محافظت از حیات وحش نادر این دالان، همکاری نموده اند. به گزارش NBC، دُرناهای در معرض خطر و حتی ببرهای نایاب سیبری علاوه بر گوزن، گورال و گراز وحشی در آن دیده شده اند.

کوچکترین جمهوری دنیا

اگر می خواهید از قدیمی ترین و کوچکترین جمهوری دنیا تماشا کنید، باید بدانید که کاملا به وسیله ایتالیا فراگرفته شده است. جمهوری سن مارینو مانند شهر واتیکان یک کشور درون بومی است. پس از عبور از مرزی کوچک و یکی از زیباترین مرزهای بین المللی دنیا، شما می توانید یکی از جالب ترین مهرهای پاسپورت در دنیا را در پاسپورت خود ثبت کنید.

یک روستای گیج نماینده

قلمرو بارلی (Baarle) که بین هلند و بلژیک مشترک است، بیشتر شبیه یک پتوی چهل تکه است. هفت منطقه برون بومی هلند که درون 22 منطقه برون بومی بلژیک واقع شده است. مانند منطقه بارلی هرتوگ که در میان قلمرو هلند به نام بارله ناسائو واقع شده است. در اینجا مرزها کاملا لفظی است و علایم و خطوط جدانماینده و نشان دهنده کشورها از میان کافه ها یا خانه های متروکه هم می گذرد. ملیت ساختمان با محل درب ورودی تعریف شده است. همانطور که NPR هم اشاره نموده است، شما می توانید به طور شگفت انگیزی از پنج مرز بین المللی تنها در 60 ثانیه و بدون زحمت، عبور کنید.

سرزمینی که متعلق به کسی نیست

در حالی که بیشتر کشورها بر سر مالکیت سرزمین ها با هم در مقابله و جدال هستند. تکه زمینی به مساحت 2070 کیلومتر مربعی در آفریقا وجود دارد که هیچ کشوری مالک آن نیست. بیر طویل (Bir Tawil) ناحیه ای به شکل یک شکاف میان دو کشور مصر و سودان است. جالب است که هیچکدام از این دو کشور، مالکیت این کویر کوچک، فاقد قانون و خالی از سکنه را بر عهده نمی گیرد. اگر کشوری بخواهد، مالکیت بیر طویل را از خود بداند، باید ابتدا رسما عدم مالکیت مکانی به نام مثلث حلایب (Halaib Triangle) که منطقه ای بسیار حاصلخیز می باشد را اعلام کند. نقشه های هر کشور، مرز متفاوتی را نشان می دهد.

طولانی ترین مرز بین المللی دنیا

اگر می خواهید مرز بین المللی میان دو کشور نپال (Nepal) و منطقه خودمختار تبت (Tibet) که بخشی از کشور چین است را پیدا کنید، باید به خود زحمت بدهید و به بلندترین کوه دنیا صعود کنید! این مرز، کوه اورست را از بلندترین قله اش با ارتفاعی بیش از 8 هزار و 840 متر از سطح دریا جدا می نماید.

سرزمینی با اندکی محصورشدگی

داهالا خاگرابی (Dahala Khagrabi) تا ماه آگوست سال 2015 سرزمینی متعلق به هند بود که به وسیله یک منطقه درون بومی بنگلادشی که خودش به وسیله سرزمین محصور شده هندی دیگری که به دست کشور بنگلادش، محصور شده بود شناخته می شد. شاید نقشه کشی این بخش از کره زمین برای افرادی که وظیفه کشیدن خطوط مرزی را بر عهده دارند خنده دار باشد اما برای مردمان ساکن در آن ها عذاب آور و سخت است. مردم آن جا هنگامی که قصد خرید کردن از سوپرمارکتی را داشته باشند باید وارد کشور غریب دیگری بشوند. وب سایت واشنگتن پست در سال 2015 اعلام نموده است که قرار شده سرزمینی در آنجا با سرزمین دیگر مبادله شود. این تصمیم باعث شده تا این سرزمین محصور شده از بین برود و شهروندان آن نیز با امکان کسب تابعیتی تازه یا حفظ تابعیت اصلی خود، راحت تر رفت و آمد نمایند.

خط راه آهن از کار افتاده

فِن بان (Venbahn) خط راه آهنی در کشور آلمان بود که پس از امضای پیمان ورسای در کشور بلژیک به انتهای خط خود رسید. در همان زمان و در یک تقاطع سه راهی از جاده های کشور آلمان، شش سرزمین محصور شده آلمانی و یک مورد درون بوم بلژیکی هم به وجود آمد.

فانوس دریایی که راه خود را گم نموده است

در مکانی بین کشورهای سوئد و فنلاند و محلی که دریای بالتیک، جای خود را به خلیج بوتیا می دهد، جزیره ای عجیب واقع شده است. جزیره مارکت (Märket Island) که در زبان سوئدی ها به معنای مرزساز می باشد، قرار بود تا وظیفه جدا کردن این دو کشور را به نحوی که حرف و حدیثی باقی نماند، ایفا نماید. اما زمانی که کشور فنلاند بوسیله کشور روسیه اداره می شد، یک فانوس دریایی فنلاندی در طرف سوئدی نشین جزیره مارکت بنا شد و در نتیجه، مرز بندی این دو کشور را به هم ریخت. به همین دلیل، امروزه خط مرزی که از میان جزیره مارکت می گذرد دارای زیگ زاگ های وسیعی است تا این مشکل را رفع سازد.

منبع: همگردی

به "12 تا از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 تا از شگفت انگیزترین مرزهای بین المللی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید