سوغاتی های معروف کرمان

به گزارش طراحی وبسایت، سوغاتی های کرمان

یکی از وسیع ترین استان های ایران که در جنوب شرقی کشورمان واقع شده است، استان کرمان است که نهمین استان پر جمعیت هم محسوب می گردد. کرمان دیدنی های تاریخی زیادی را در خود جای داده است که چیزی حدود 700 تای آن ها در لیست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است و علاوه بر این 3 مورد از این جاذبه ها هم در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده اند. در سفر به این استان سوغاتی های زیادی هستند که از میان آن ها داروهای گیاهی و مخصوصا پسته از اصلی ترین ها محسوب می شوند. در این جا با تعداد بیشتری از سوغاتی های کرمان آشنا می شوید، خبرنگاران را دنبال کنید:

سوغاتی های معروف کرمان

برای رزرو آنلاین تور کرمان اینجا را کلیک کنید

شیرینی های کرمانی

کماچ سهن

کماچ سهن یکی از شیرینی های ستی استان کرمان است که ماده اولیه آن جوانه گندم است و برای پخت این شیرینی باید جوانه گندم را خیس کرد. جوانه گندم اصلی ترین ماده ای است که در پخت آن استفاده می شود و از مواد دیگری که در این شیرینی استفاده می شود یکی زیره کرمان است و یکی هم دارچین. برای پخت این شیرینی اول از همه خمیر آن را با جوانه گندم درست می نمایند و بعد از زدن مواد گفته شده به آن، خمیر به 2 قسمت تقسیم می شود که روی یکی از خمیرها، خرما و گردو و یا خرما و پسته ریخته می شود و بعد از این که مواد روی آن ریخته شد، خمیر دوم را روی آن قرار می دهند. این شیرینی از محبوب ترین سوغاتی های کرمان است که بین کرمانی ها هم هوادارارن زیادی دارد.

کلمپه

کلمپه هم یک نوع کلوچه است که بیشتر در مناطقی مثل بم پخت می شود، در این کلوچه خمیر را باهل، گلاب و دارچین معطر می نمایند و بعد مخلوطی از گردو و خرما را در داخل آن قرار می دهند. برخی ها این کلوچه را با روغن حیوانی هم درست می نماید اما در آخر روی همه آن ها باید پودر پسته و یا کنجد ریخته شود. مورد جالبی که در خصوص این کلوچه جود دارد این است که می توان آن را با قالب های مختلفی درست کرد و به همین علت است که در شکل های مختلفی دیده می شود.

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما کرمان اینجا را کلیک کنید

قطاب

فرقی ندارد که کجای ایران هستید در هر صورت مطمئنا تا حالا نام قطاب را شنیده اید و حداقل یکبار این شیرینی خوشمزه را تست نموده اید. قطاب یکی از خوش مزه ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانیاست که بیس بادامی دارد در پخت این شیرینی از خاکه قند و بادام استفاده می شود و انواعی دارد و هم نوع یزدی هم نوع کرمانی آن موجود است که در سفر به کرمان مسلما باید نوع کرمانی آن را به عنوان یکی ازبهترین سوغاتی های یزد بخرید در هر صورت نوع کرمانی این شیرینی پسته ای یا گردویی است و در لایه بیرونی آن هم از خاکه قند برای تزیین استفاده می شود جالب است بدانید که این شیرین قدمت طولانی ای دارد و گفته می شود که قدمت پخت آن به دوران هخامنشیان برمی شود!

قوتو و قوات

شاید تا به حال نام قوتو را شنیده باشید شیرینی ای که در سفر به استان یزد هم در فروشگاه هایش می توانید بخرید، و در واقع گفته می شود که ریشه کرمانی دارد. در این نوع شیرینی، مغزهای مختلف مثل مغز گندم، جو، کنجد و انواع گیاهای دارویی را با هم مخلوط می نمایند و آن ها را با هم آسیاب می نمایند و بعد آن را به شکل یک شیرینی منجسم و محکم در می آورند و آن ها از این شیرینی ها معمولا در پذیرایی از مهمان های خود استفاده می نمایند، این شیرینی را می توان در شیر و یا آب حل کرد.

برای رزرو آنلاین هتل در کرمان اینجا را کلیک کنید

فالوده کرمانی

درست است که جایگاه اول این دسر خوشمزه مربوط به شیراز است اما این خوشمزه یخی فقط منحصر به شیراز نیست و کرمانی ها هم تبحر خاصی در درست کردن آن دارند به طوری که فالوده حالا دیگر به یکی از سوغاتی های کرمان تبدیل شده است. این دسر خوش طعم از رشته های باریک نشاسته که در آب و شکر قرار داده می شوند، به دست می آید و بسیار هم پر هوادار است به خصوص در روزهای گرم سال هواداران زیادی دارد. البته نوع کرمانی فالوده که به آن پالوده هم می گویند با نوع شیرازی اش متفاوتی است و در نوع کرمانی آن از عرق نعنا و عرق بیدمشک هم به عنوان چاشنی استفاده می شود و در آخر هم برای تزیین آن از تخم شربتی استفاده می شود. در سفر به کرمان اگر به بستنی فروشی های سنتی آن رفته حتما فالوده کرمانی را امتحان کنید.

محصولات کشاورزی

زیره

نمی توان از سوغاتی های کرمان حرف زد و حرفی از زیره به میان نیاورد، این میوه خوشمزه در بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می شود و فراوری نماینده اصلی آن هم استان کرمان است؛ حتما هم این ضرب المثل معروف را شنیده یاد زیره به کرمان بردن… زیره علاوه بر این که برای معطر کردن غذاها استفاده می شود خواص دارویی هم دارد و در 2 نوع سبز و سیاه موجود است.

گردو

کشور ایران چهارمین فراورینماینده گردو در جهان است و شهرستان های مختلف این استان فراوری می شود. پس از پسته گردو دومین محصول کشاورزی صادراتی این استان است. شهرستان بافت، به لحاظ سطح زیر کشت گردو، رتبه اول را در کشور دارد و از جهت مقدار فراوری، پس از شهرستان تویسرکان استان همدان، دومین فراورینماینده گردوی کشور است.

پسته

یکی از اصلی ترین و مهم ترین محصولات استان کرمان که به سراسر جهان هم صادر می شود نوع بسیار مرغوبی دارد، پسته است که در قسمت های مختلف این استان پرورش داده می شود اما مطمئنا پسته رفسنجان محبوبیت بیشتری به نسبت بقیه دارد و کیفیت بالای پسته های این منطقه باعث شده است تا به کشورهای دیگر هم صادر شوند. از همین رو پسته یکی از با ارزش ترین سوغاتی های کرمان است.

خرما

استان کرمان به خاطر موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد جایی عالی برای رشد و پرورش درختان نخل خرما است وبه همین علت یکی از اصلی ترین فراوری نماینده های خرما در ایران است، بیشتر خرمای ایران در بم فراوری می شود و به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

پته دوزی

تا به این جا صحبت از سوغاتی های خوردنی کرمان بود اگر بخواهیم یکی از سوغاتی های کرمان را از نوع غیر خوردنی اش معرفی کنیم باید به پته دوزی اشاره کنیم. پته دوزی در واقع نوعی رودوزی است که در بین زنان و دختران این استان جایگاه ویژه ای دارد و نوعی سوزن دوزی قدیمی است که در سفر به این ناحیه از ایران می توانید پته های زیبا و کار شده کرمان را به عنوان یکی از سوغاتی ها بخرید.

صنایع دستی کرمان

ظروف و اشیای تزیینی مسی

ظروف و اشیای تزئینی مسی در کرمان بسیار رواج دارد و به عنوان یکی از مهمترین سوغاتی های کرمان مورد توجه بازدیدنمایندگان واقع شده است. در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می نمایند که می توانید به عنوان یک سوغاتی ماندگار بخرید. انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب های تزیینی در کرمان فراوری می شود.

آجیده دوزی

آجیده دوزی نام های دیگری مثل لایه دوزی و پنبه دوزی هم دارد. آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و باسابقه ایرانی است. در آجیده دوزی لایه ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می گیرد و سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح های ظریف و برجسته ایجاد می شود

گبر دوزی

یکی دیگر از صنایع دستی سنتی کرمان که به آن گبردوزی یا زرتشتی دوزی گفته می شود مربوط به زمان زرتشیان است که تا به امروز در این استان رواج دارد و به عنوان یکی از مجذوب کننده ترین سوغاتی های کرمانی محسوب می شود. رنگ های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.

گلیم شیریکی پیچ

یکی دیگر از سوغاتی های کرمان گلیم شیریکی است که در روستای دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل یونسکو به ثبت رسیده است. گلیم شیرکی پیچ در گذشته فقط به شکل گلیم بافته می شد اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می شود. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آنها پود باعث شکل گیری محصول می شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می نماید و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می شود.

منبع: الی گشت

به "سوغاتی های معروف کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های معروف کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید