نصاب تبری رونمایی شد

به گزارش طراحی وبسایت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در ساری، مراسم رونمایی از کتاب نصاب تبری از سروده های امیر تیمور قاجار ساروی با تصحیح حسین وندادی بعداز ظهر چهارشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران رونمایی شد.

نصاب تبری رونمایی شد

مصحح کتاب نصاب تبری در این نشست اظهار کرد: کتابی که در پیش روی دارید نصاب تبری نام دارد و سروده امیر تیمور قاجار ساروی است که به درخواست اردشیرمیرزا، حاکم مازندران سروده است.

حسین وندادی اضافه کرد: آنچنان که خود در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته ، دیوان در چهار بخش فراهم آمده است، در بخش نخست ابیات هر قطعه و بند و تفاوت نسخه ها هم در زیرنویس هر قطعه و بند آمده و توضیحات لازم داده شد و اگر نیاز به معنی واژه ای بوده نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این بخش با این استدلال فراهم شده که خواننده هر 2 زبان مازندرانی و فارسی را به طور کامل می داند، گفت: در بخش دوم هم ابیات هر قطعه و بند آمده با این تفاوت که در هر بیت واژه های مازندرانی شماره گذاری شده و در زیر همان بیت بازنویسی و آوانگاری هر واژه و معنی آن نوشته شده و معنی بیت هم آمده است.

وندادی توضیح داد: این بخش برای کسانی فراهم آمده که مازندرانی را به درستی نمی دانند و یا از تلفظ صحیح واژه ها به خوبی مطلعی ندارند و از معنی ابیات هم به درستی مطلع نیستند.

وی با اشاره به اینکه بخش سوم شامل 186 ضرب المثل مازندرانی است، ادامه داد: تمام ضرب المثل ها هم آوا نوشت شده و معنی آنها ذکر و معنی کنایه ای آنها نیز نوشته شده، لازم به یادآوری است که معنی کنایه ای ضرب المثل ها برداشت اینجانب بوده و ممکن است در مواردی نظر دیگران متفاوت باشد.

مصحح کتاب نصاب تبری با بیان اینکه بخش چهارم مربوط به واژگان است، اعلام نمود: در این بخش تمام واژه های مازندرانی ابیات و ضرب المثل ها به ترتیب حروف الفبا آمده و آوانگاری آنها نوشته شده و معنی آواژگان هم آمده است.

وندادی با اشاره به اینکه در مقابل برخی از واژه ها (فا) نوشته شده، گفت: این بدان معناست که یا این کلمه فارسی است و یا کلمه دخیلی است که از زبان فارسی وارد مازندرانی شده است، می دانیم که واژگانی مانند طوق، عشیر، غراب، حرف، حرمت، خبر، صاحب، خندق، ظالم و مانند اینها، عربی هستند نه فارسی، اما این واژگان از زبان تازی، مستقیم وارد زبان مازندرانی نشده اند بلکه ابتدا وارد زبان فارسی شده و سپس به زبان مازندرانی راه یافته اند.

این کتاب فروردین ماه سال جاری به وسیله انتشارات هاوژین در مازندران منتشر شده است.

امیر تیمور قاجار ساروی، معروف به امیر ساروی از شاعران تبری سرای مازندرانی است که هم دوره ناصرالدین شاه قاجار بود و نصاب طبری، واژه نامه ای فارسی تبری و تنها اثر به جا مانده از او است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نصاب تبری رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصاب تبری رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید