پرآوازگان ماشین بازی ایران ، قسمت چهارم: کریم ناظری
به گزارش طراحی وبسایت، در بین پیشکسوتان و قهرمانان تاریخ اتومبیلرانی ایران، یکی از معدود نوابغی که در دهه های متمادی در رشد و نمو این رشته تاثیرگذار بوده، کریم ناظری است.

ناظری که این روزها یکی از پیشکسوتان و صاحب نظرانی است که به نحوی از این رشته کناره گیری نموده، در طول چهار دهه، یکی از ارکان اصلی مسابقات اتومبیلرانی ایران بود.
درخشش در دههٔ پنجاه
کریم ناظری متولد اسفند ماه 1321 در زنجان، کارش را با دوچرخه سواری حرفه ای شروع کرد. وی به خاطر تجربه و آشنایی قابل توجه به مسائل فنی و رشته تحصیلی اش، در سال سرانجامی دهه چهل به سراغ اتومبیلرانی رفت تا یک رشته ورزشی را به طور حرفه ای ادامه دهد و جایگزین دوچرخه سواری کند.
او در دهه پنجاه استعدادهایش را توانست بیش از پیش شکوفا کند و بارها روی سکو برود و حتی به روایتی در آخرین سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امکان رسیدن به مقام قهرمانی سال را نیز داشت. ناظری در مسابقات متعدد دهه پنجاه با انواع پیکان های مختلف حاضر می شد و به جز این باید به مینی و لانچیا نیز به عنوان سایر نمونه های شناخته شده اشاره کنیم.
کریم ناظری در این دوره با گاراژ سم اسپید و صمصام ها که از بزرگان عرصه اتومبیلرانی ایران بودند، ارتباطات نزدیکی داشت. علاوه بر این باید به خودروی فرمولا فوردی اشاره نمود که یکی از معدود خودروهای مسابقه ای Open Wheel وارد شده به ایران محسوب می گردد.
نام و عکس ناظری در بولتن مسابقات
کریم ناظری ایستاده نفر پنجم از چپ، در میان انبوهی از پیشکسوتان در دهه پنجاه
نام کریم ناظری در مسابقات مختلف با پیکان گره خورده بود.
قبلی 1 از 3 بعدی
از سرگیری مسابقات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی
ناظری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار حسین خداپرست در هیات برگزاری اولین مسابقه اتومبیرانی ایران که رالی دور تهران بود حاضر شد. این مسابقه به نحوی سرشروع ورود ناظری به عرصه مدیریت مسابقات محسوب می گردد.
این شروع اما نزدیک به هشت سال به خاطر تعطیلی مسابقات اتومبیلرانی نیمه کاره ماند. با این حال پس از سرانجام این دوره و از سر گیری مسابقات، ناظری فعالیتش را از سر گرفت. در این دوره کریم ناظری جزئی جدایی ناپذیر از هسته مرکزی مسابقات بود و به ابتکار وی مسابقات مختلفی زیر چتر کانون جهانگردی برگزار گردید.
بعدها و با پدید آمدن بعضی اختلافات و حواشی، بخشی از این هسته مرکزی شامل حسین خداپرست، از کانون جهانگردی جدا شدند و به فدراسیون اتومبیلرانی رفتند. ناظری اما تا زمانی که پیست ارم به فعالیتش ادامه می داد در این مجموعه ماند که در آن موقع رقابتی دیدنی، که البته بوی رفاقت می داد، بین مسابقات ارم و آزادی پدید آمد که یکی از دوران های طلایی مسابقات اتومبیلرانی کشورمان را رقم زد.
در آن موقع کریم ناظری یک دستگاه تویوتا سلیکا قرمز رنگ داشت که از آن به عنوان مارشال مسابقات استفاده می کرد که تا به امروز یکی از مجذوب کننده ترین خودروهای مارشال در تاریخ ایران محسوب می گردد.
ناظری در حال اهدای جوایز در مسابقات پس از پیروزی انقلاب
ناظری در حاشیه رالی ایران زمین
ناظری در حاشیه رالی ایران زمین
قبلی 1 از 3 بعدی
از کانون جهانگردی تا فدراسیون اتومبیلرانی
پس از تعطیلی پیست ارم، ناظری به همراه بخشی از هسته مرکزی کانون جهانگردی، به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی پیوستند و بقیه فعالیت هایشان را در این مجموعه ادامه دادند.
به تدریج و از اواخر دهه هفتاد، فعالیت های کریم ناظری کمرنگ تر از قبل شد. با این که این روزها ناظری کمتر از قبل در عرصه مسابقات اتومبیلرانی فعال است، اما هنوز هم بسیاری از علاقمندان و پیشکسوتان از تجارب وی بهره می برند.
علاوه بر این، تعمیرگاه وی که در محله ستارخان تهران واقع شده، در دهه هفتاد به عنوان نمایندگی دوو فعال بود و پس از آن به عنوان نمایندگی رسمی هیوندای، یکی از شناخته شده ترین تعمیرگاه های باسابقه در ایران است که به نحوی پاتوقی برای بسیاری از پیشکسوتان و علاقمندان نیز محسوب می گردد.
***تصاویر از آرشیو کریم ناظری و کلاسیکوپدیا
منبع: بلاگ دیوار