پوست پوشیدنی که حس لامسه دارد

به گزارش طراحی وبسایت، پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ(University of Hong Kong) و دانشگاه نورث وسترن(Northwestern University) یک پوست پوشیدنی ایجاد کرده اند که می تواند از طریق ارتعاشات زیر پوست کاربر در بدن وی حس لامسه ایجاد کند.

پوست پوشیدنی که حس لامسه دارد

این دستگاه به صورت بی سیم شارژ و کنترل می شود و می تواند حس لامسه را برای کاربران دارای اندام مصنوعی فراهم کند، حتی افراد می توانند از آن در مراکز توانبخشی نیز استفاده کنند.

ایجاد حس لامسه توسط دستگاه برای افرادی که اندام مصنوعی دارد امری سخت است اما شاید با وجود این ستگاه بتوان شانس دیگری در اختیار آن افراد قرار داد. نکته قابل توجه این است که دستگاه های معمولی که برای ایجاد حس لامسه استفاده می شوند بی سیم نیستند و برای ایجاد حس لامسه به نیروی برق نیاز دارند که این موضوع سبب می شود دست و پاگیر محسوب شوند اما این فناوری جدید از یک رویکرد بهتر استفاده می کند و از فناوری های بی سیم برای حرکت عملکرهای مکانیکی(actuators) کوچک که به تولید انرژی بسیار کمی نیاز دارند برای تولید لرزش در مقیاس میلی متری استفاده می کند.

عملگر مکانیکی(Actuator) نوعی موتور است و وظیفه آن در شیرهای کنترل(Control valve)، تأمین نیروی لازم جهت باز و بسته کردن شیر و قرار دادن آن در موقعیت مطلوب و متناسب با سیگنال ارسالی از طرف کنترلر است. این دستگاه از یک ماده نازک و انعطاف پذیر مانند پوست تشکیل شده است که کاربر می تواند آن را روی پوست خود قرار دهد.

اجزای عملکردی پوشیدنی این پوست در یک لایه الاستومری واقع شده است که با سیلیکون پوشیده شده است. با استفاده از انواع تراشه ها و آنتن های کوچک، این فناوری می تواند به صورت بی سیم شارژ و کنترل شود و این امر باعث پوشیدن و استفاده راحت تر از آن می شود. محرک های داخل دستگاه برای تولید اثر مکانیکی روی پوست کاربر و ایجاد حس لامسه نیاز به انرژی بسیار کمی دارند.

دکتر یو شینگه(Yu Xinge) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: عملگرهای مکانیکیهپتیک می توانند قدرت فرکانس رادیویی را از طریق آنتن بزرگ انعطاف پذیر در فاصله مشخص برداشت کنند بنابراین هنگامی که کاربر این پوست را می پوشد می تواند به راحتی حرکت کرده و کارهای خود را انجام دهد. این سیستم نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود بلکه به کاربران این امکان را می دهد تا بدون مشکل سیم ها آزادانه حرکت کنند.،ایسنا

بیشتر بخوانیم: درمان و التیام زخم بدن با پوست هوشمند

منبع: ایران آنلاین

به "پوست پوشیدنی که حس لامسه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست پوشیدنی که حس لامسه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید