7 جت جنگنده برتر ساخت اروپا؛ از Dassault Mirage III تا Eurofighter Typhoon

به گزارش طراحی وبسایت، یک جت جنگنده در واقع هواپیمایی بال ثابت مورد استفاده نیرو های نظامی است که اصولاً برای مانور نبرد هوایی در مقابل هواپیما های دشمن ساخته شده است. علاوه بر قابلیت کلیدی قدرت آتش، این پرنده نظامی نمایانگر عملکرد با سرعت بالا و قدرت مانور است در شرایطی که فزونی هوایی را در فضای آسمانی یک کشور ایجاد می نماید.

7 جت جنگنده برتر ساخت اروپا؛ از Dassault Mirage III تا Eurofighter Typhoon

بعد از مبارزه در چندین جنگ در کنار هم، بالاخره کشور های اروپایی توانستند یک اتحادیه تشکیل دهند. گام منطقی بعدی نیز همکاری در زمینه تحقیقات و توسعه نظامی بود. از زمان تشکیل اتحادیه اروپا بود که پروژه های نظامی مختلفی از این اتحادیه بیرون آمد که به فراوری جت های جنگنده متعددی منجر شد.

جت های جنگنده بخشی کلیدی از نیروی هوایی هستند، زیرا امنیت و حفاظتی که نیرو های زمینی به آن احتیاج دارند را تامین می نمایند. این جنگنده ها که عمدتاً برای نبرد هوا به هوا در مقابل نیروی هوایی دشمن طراحی شده اند، اصلی ترین هدف تاکتیکی شان خلق فزونی هوایی به منظور حفاظت از حریم هوایی کشور در مقابل تهدیدات است.

یک جت جنگنده در واقع هواپیمایی بال ثابت مورد استفاده نیرو های نظامی است که اصولاً برای مانور نبرد هوایی در مقابل هواپیما های دشمن ساخته شده است. علاوه بر قابلیت کلیدی قدرت آتش، این پرنده نظامی نمایانگر عملکرد با سرعت بالا و قدرت مانور است در شرایطی که فزونی هوایی را در فضای آسمانی یک کشور ایجاد می نماید.

بدست آوردن فزونی هوایی که منجر به پیروزی گردد به فاکتور های متعددی مانند مهارت خلبان، استراتژی های صورت گرفته به وسیله جنگنده و تعداد و عملکرد جت های جنگنده وابسته است. از این رو همه چیز با تکنولوژی که خلبان در اختیار دارد شروع می گردد. وقتی پای نبرد های هوایی به میان می آید، جنگنده های آمریکایی همیشه پیشگام بوده اند. اما علیرغم کمتر شناخته شدن در مقایسه با همتایان آمریکایی شان، جت های جنگنده اروپایی نیز در زمینه کارآیی، توانمندی و عملکرد بسیار قابل توجه هستند.

بیش از جنگ دنیای اول، کشور هایی که اکنون عضو ناتو هستند عمدتاً به صورت مستقل و مجزا ارتش هایشان را توسعه می دادند. آلمان در بین جنگ دنیای اول و دوم سرمایه گذاری عظیمی در نیروی هوایی خود موسوم به لوفت وافه انجام داد، اما این روز ها توسعه صنعت نظامی یک امر اشتراکی بین کشور های عضو اتحادیه اروپاست.

در سال های اخیر، اسپانیا در همکاری با فرانسه و آلمان توانسته نسل نوی از هواپیما های جنگی را ساخته و در کل توان دفاعی اروپا به شدت افزایش یافته است. پروژه نو و بزرگ دیگری نیز بین سه کشور وجود دارد که هدف آن تکمیل جنگنده ای است که تا سال 2040 جایگزین دو جنگنده افسانه ای میان وزن اروپایی تایفون و رافال خواهد شد. اما در این مطلب می خواهیم شما را با 7 فروند از برترین جت های جنگنده اروپایی آشنا کنیم.

1- Dassault Mirage III

جت جنگنده Dassault Mirage III یک هواپیمای رهگیر و اولین جت جنگنده ساخت اروپای غربی است که در پرواز افقی از سرعت 2 ماخ عبور کرد. پیروز ترین نسخه هواپیما های خانواده میراژ اولین پروازش را در 17 نوامبر 1956 انجام داد. این جنگنده معمولاً با انواع مختلفی از سلاح های مخصوص درگیری هوا به زمین یا موشک های هوا به هوای کوتاه برد R.550 Magic مجهز می شد. این جنگنده بمب افکن تک موتوره تک سرنشینه دارای رادار Cyrano با قابلیت های هوا به زمین اضافی است که سیستم مسیریابی مستقل را مدیریت نموده و امکان حمله در ارتفاع پایین را ممکن می سازد.

بعلاوه این جنگنده دارای تجهیزات مسیریابی پیشرفته، یک سیستم مسیریابی هوایی تاکتیکی و یک رادار دوپلر است. حداکثر سرعت جنگنده The Mirage III در ارتفاع 39،000 پایی به 1،270 گره دریایی (2،350 کیلومتر بر ساعت) می رسید و برد عملیاتی آن نیز 650 مایل دریایی (1،204 کیلومتر) بود. این جنگنده از یک موتور توربوجت پس سوز SNECMA Atar 09C و یک موتور راکت سوخت مایع SEPR 841 استفاده می کرد.

2- SEPECAT Jaguar

جنگنده SEPECAT Jaguar از لحاظ فنی یک جنگنده تهاجمی است، اما به خاطر پیروزیتش شایسته داشتن جایی در این لیست است. این جنگنده حاصل پروژه ای مشترک بین نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی فرانسه بود. در اروپا، Jaguar از سال 1973 تا 2005 در فرانسه و تا سال 2007 در بریتانیا در سرویس بود. این هواپیما به کشور های زیادی از خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی صادر شد. در مجموع 543 فروند از این جنگنده ساخته شده و هنوز هم تعدادی از آن ها در نیروی هوایی هند در سرویس هستند. در اروپا، جنگنده SEPECAT Jaguar با جنگنده های Eurofighter Typhoon, Panavia Tornado و Dassault Rafale جایگزین شد.

3- Panavia Tornado

جنگنده Panavia Tornado یک جنگنده چندمنظوره و تهاجمی با بال چرخشی است که به وسیله سه کشور قدرتمند اروپایی ایتالیا، بریتانیا و آلمان غربی ساخته شده بود. این جنگنده اولین پرواز خود را در 14 آگوست 1974 انجام داده و در سال 1979 وارد سرویس شد. در کل سه نسخه عمده از Tornado ساخته شد: جنگنده بمب افکن Tornado IDS (تهاجمی/بازدارنده)، Tornado ECR (مخصوص سرکوب سیستم های دفاع هوایی دشمن که آن را به یک جنگنده مخصوص جنگ الکترونیک با قابلیت انجام ماموریت های جاسوسی تبدیل می کرد) و Tornado ADV که نسخه مناسب دفاع هوایی بوده و نقش رهگیر را داشت. این جنگنده چندمنظوره با بال های چرخشی متغیر طراحی شده بود تا برترین عملکرد را به عنوان یک جنگنده تهاجمی سوپرسونیک با ارتفاع پروازی کم داشته باشد.

این جنگنده دارای کابینی با دو صندلی در کنار هم، سیستم نمایش اطلاعات راداری پیشرفته Tornado (TARDIS) و یک سیستم راهنمایی پرواز و پرواز اتوماتیک (AFDS) است. جنگنده تورنادو به توپ چرخان Mauser Bk-27، موشک های هوا به هوای AIM-9 Sidewinder یا AIM-132 ASRAAM، موشک AGM-65 Maverick, Brimstone یا Strom Shadow و موشک ضد تشعشع ALARM مجهز بود. حداکثر سرعت این جنگنده 1،300 گره دریایی (2،405 کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع 30،000 پایی بود. برد عملیاتی آن 750 مایل دریایی (1،390 کیلومتر) و برد پروازی آن 2،100 مایل دریایی (3،890 کیلومتر) بود. این جنگنده می توانست تا ارتفاع 50،000 پایی پرواز کند.

4- Dassault Mirage 2000

جنگنده Dassault Mirage 2000 یک جنگنده چندمنظوره نسل چهارمی است که در اواخر دهه 1970 توسعه یافت. این جت جنگنده فرانسوی به وسیله کمپانی Dassault Aviation به عنوان جایگزینی برای Mirage III ساخته شد. نمونه اول این جنگنده اولین پروازش را در 10 مارس 1978 انجام داد و از سال 1984 در سرویس نیروی هوایی فرانسه بوده است. Mirage 2000 دارای ساختار بال مثلثی است تا از لحاظ حمل سوخت برترین شرایط را داشته و اولین هواپیمای ساخت کمپانی فرانسوی Dassault است که در ساخت آن از تکنولوژی کنترلی پرواز با سیم استفاده شده است. بعلاوه این جنگنده دارای سیستم کنترل HOTAS یا همان کنترل جوی استیکی، نمایشگر روی سر و صفحات نمایش CRT در کابین خلبان است.

جت جنگنده فرانسوی برای حمل انواعی از موشک ها مانند موشک های هوا به هوای MBDA MICA IR/RF, Matra R550 Magic-II و Super 530D و بعلاوه موشک های هوا به سطح Am.39 Exocet طراحی شده است. سرعت حداکثر این جت جنگنده 1،261 گره دریایی (2،335 کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا و 600 گره دریایی (1،111 کیلومتر بر ساعت) در سطح آب است. Mirage 2000 می تواند تا ارتفاع 55،970 پایی پرواز کند و برد عملیاتی آن 850 مایل دریایی (1،573 کیلومتر) است.

5- Dassault Rafale

جنگنده Dassault Rafale یک جنگنده چندمنظوره است که به وسیله کمپانی فرانسوی Dassault Aviation پیشرفته است. توسعه این جنگنده در اواخر دهه 1970 شروع شد و اولین نسخه آن در 4 جولای 1986 به پرواز عایدی. این جنگنده برای نشان دادن فزونی هوایی، بازدارندگی هوایی، عملیات شناسایی هوایی، پشتیبانی هوایی در مسافت نزدیک، نبرد ضدسطحی و نبرد های هسته ای طراحی شده است. Rafale دارای بدنه کاملاً بهینه سازی شده با بال های مثلثی و بالچه های با فاصله اندک است که برای عملکرد هوایی در هنگام نبرد اهمیت بالایی دارند.

بعلاوه این جنگنده از سنسور های هوشمند و مجزای توانمند متعدد، ترکیب داده های چندسنسوری، سلاح های بسیار پیشرفته مختلف، قدرت پشتیبانی پذیری داخلی و آمادگی عملیاتی و هزینه عملیاتی پایین سود می برد. این جت جنگنده می تواند در ارتفاع 50،000 پایی با حداکثر سرعت 1،032 گره دریایی (1،910 کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. برد جنگی آن 1،000 مایل دریایی (1،852 کیلومتر) در عملیات های نفوذی با سه موشک ضد تانک، دو موشک SCALP EG یا موشک کروز برد بلند عمومی و دو موشک MICA یا رهگیری، درگیری یا دفاع از خود است.

6- Saab JAS 39 Gripen

Saab JAS 39 Gripen d یک جت جنگنده سبک چندمنظوره سوئدی ساخت کمپانی Saab Group است. مطالعات مربوط به توسعه هواپیمای جنگی که بتواند همزمان نقش جنگنده، تهاجمی و شناسایی هوایی را داشته باشد در سال 1979 شروع شد. اولین نمونه از این هواپیما در 9 دسامبر 1988 به پرواز عایدی و در سال 1996 وارد سرویس نیروی هوایی سوئد شد. نمونه های نوتر برای کشور های عضو ناتو ساخته شده و دارای کابین خلبان کاملاً دیجیتال، ارتباط شبکه های به وسیله لینک داده ای چند فرکانسی، یک بسته نمایش الکترونیکی پیشرفته Saab Avitronics EP-17، رادار پالس-دوپلر PS-05/A و سیستم شناسایی دوست یا دشمن TSC 2000 است.

بعلاوه این جنگنده سوئدی به یک توپ چرخان Mauser BK-27، راکت، موشک و بمب مجهز است. JAS 39 Gripen می تواند تا حداکثر سرعت 1،330 گره دریایی (2،460 کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. برد عملیاتی و پروازی آن به ترتیب 810 مایل دریایی (1،500 کیلومتر) و 2،200 مایل دریایی (4،075 کیلومتر) است. این جنگنده چند منظوره می تواند تا ارتفاع 52،000 پایی پرواز کند.

7- Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon یک هواپیمای چند منظوره است که توسعه آن در سال 1983 شروع شده و بزرگ ترین محصول ساخت چند کشور است. نمونه اولین این هواپیما در 27 مارس 1994 به پرواز عایدی و در سپتامبر 1998 نام Typhoon برای آن انتخاب شد. این جنگنده که در زمان خود پیشرفته ترین جت جنگنده چندمنظوره نسل نو دنیا بود از توانایی های همزمان شلیک موشک های هوا به هوا و هوا به زمین برخوردار است. Typhoon جنگنده ای با چابکی بسیار بالاست که از ثبات آن نشأت می گیرد، هواپیمایی که به طور ویژه برای داشتن برترین عملکرد در سرعت های پایین و سوپرسونیک طراحی شده است.

این جنگنده دارای چهار سیستم کنترل پرواز با سیم، سیستم Defensive Aids Sub و سلاح هایی مانند توپ چرخان Mauser BK-27، موشک هوای هوا به هوا و هوا به سطح و بعلاوه بمب است. حداکثر سرعت این جنگنده اروپایی 1،347 گره دریایی (2،492 کیلومتر بر ساعت) بوده و تا ارتفاع 65،000 می تواند پرواز کند. برد عملیاتی آن 750 مایل دریایی (1،390 کیلومتر) با 10 دقیقه قابلیت پرسه زنی و حمله زمینی یا 100 مایل دریایی (185 کیلومتر) با 3 ساعت پشتیبانی و نبرد هوایی است.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "7 جت جنگنده برتر ساخت اروپا؛ از Dassault Mirage III تا Eurofighter Typhoon" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 جت جنگنده برتر ساخت اروپا؛ از Dassault Mirage III تا Eurofighter Typhoon"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید