زندگینامه ناشنوایی که پدر موسیقی کلاسیک شد

به گزارش طراحی وبسایت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران: شاید بارها و بارها نام بتهوون را شنیده باشید ولی تعداد کمی می دانند بتهوون واقعا که بوده است. در 1770 میلادی پسری در زیرشیروانی خانه فقیرانه ­ای در شهر بن متولد شد که لودویگ فان بتهوون نام گذاشته شد، پدرش یوهان فان بتهوون موسیقی دانی اتریشی بود که هرگز فکر نمی کرد پسر ناشنوایش تبدیل به بزرگترین موسیقی دان زمان گردد. بتهوون را عموما به سمفونی­های 9گانه­اش می شناسیم که در بیشتر اماکن عمومی پخش می گردد. درباره زندگی لودویگ آثار مختلفی ساخته شده است که یکی از این آثار، کتاب بتهوون و برساخت نبوغ است که با جزئیات کامل به دست تیا دنورا نگاشته شده و از باقی بیوگرافی­ ها دقیق ­تر و کامل­ تر است. در مقدمه این کتاب نوشته شده: تصویری که از بتهوون وجود دارد، تصویری متکبر، چهره درهم کشیده و ژولیده مو که در پرتره­ ها و مجسمه ­های نیم ­تنه بیشماری ترسیم شده. از اوایل قرن بیستم تا به امروز بخشی از شمایل ­نگاری معروف نابغه بوده است. این تصاویر و حداقل بعضی از آثار بتهوون برای بسیاری آشناست; کسانی که اگر این موارد نبود، با دنیا موسیقی فرهنگ نخبه بیگانه می­ ماندند. در چارچوب درک مشترکی که از فرهنگ داریم، هویت بتهوون به مثابه موسیقی ­دانی بی­ نظیر جلوه­ای متعالی پیش چشم ما دارد. بتهوون نابغه واجب ­الوجود فرهنگ غربی است و تاریخ نحوه تثبیت معروفیت او برای جامعه­ شناسان، روان­شناسان اجتماعی و تاریخ ­دانان فرهنگی هم باید جالب باشد; چون این تاریخ را نمی­ توان فقط با گفتمان مرسوم موسیقی­ شناسی به نحو احسن آنالیز کرد.

زندگینامه ناشنوایی که پدر موسیقی کلاسیک شد

من در این کتاب آنالیز خواهم کرد که در ابتدا معروفیت بتهوون چطور تثبیت شد، بعضی از پیامدهای این تثبیت معروفیت چه بودند و تا جایی که تبیین این موضوع ممکن باشد، چرا آوازه بتهوون چنین شکل و شمایلی پیدا کرد. تمرکز من بر این است که چطور هویت بتهوون، به مثابه موسیقی دانی فوق ­العاده، خارج از حلقه تحسین ­کنندگان اشرافی او، که در ابتدا حلقه­ های کوچک بود، به عموم مخاطبان انتقال پیدا کرد و چطور بتهوون طی اولین دهه حضورش در وین به شخصیت فرهنگی مقتدری بدل گشت. من بحث خواهم کرد که بتهوون، حامیان او و دیگر پشتیبانانش چطور در عمل، تصویری از بتهوون نمایش می ­دادند حاکی از اینکه او هنرمندی دنیای و وارث موتسارت است و این فعالیت ­ها را در بستر ساختار اجتماعی، سازمانی و فرهنگی دنیا موسیقی شهر وین طی دهه 1790 آنالیز خواهم کرد.

این کتاب در سال 1401 به ترجمه حسن خیاطی در انتشارات علمی و فرهنگی در نوبت اول به قیمت 78 هزار تومان و در 376 صفحه چاپ شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "زندگینامه ناشنوایی که پدر موسیقی کلاسیک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه ناشنوایی که پدر موسیقی کلاسیک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید